fbpx

Chystané změny v zákoníku práce

Co by přinesly plánované změny v zákoníku práce? Jak se změní povinnosti zaměstnavatelů? Čtěte náš článek!

Připravovaná novelizace zákoníku práce může přinést výrazné změny pracovního práva. Opravuje řadu nedokonalostí stávající právní úpravy, přináší nové instituty a uleví zaměstnavatelům snížením administrativy. Pokud by došlo ke schválení v legislativním procesu, je účinnost novely plánována na červenec příštího roku (2019) s výjimkou změn výpočtu dovolené, jež jsou plánovány o další půlrok později.

Doručování v pracovněprávních vztazích

Zjednodušení by se mělo dostat procesu doručování. Primárně by se zaměstnancům mělo doručovat do vlastních rukou pouze na pracovišti. Pokud se takto doručit nepodaří, bude moci zaměstnavatel přistoupit k doručování náhradnímu, zejména prostřednictvím pošty. Současná úprava přitom úspěšné doručování značně znesnadňovala. Především nesouladem délky lhůt v zákoníků práce s obecnou úpravou občanského procesního práva, v zákoně o poštovních službách a tedy i s doručovacími podmínkami České pošty. Lhůta pro vyzvednutí zásilky, po níž nastane fikce doručení, by se měla prodloužit na 15 dnů. Navíc by novela umožnila doručení elektronickou cestou, jež současná úprava svazuje řadou podmínek, které jsou v praxi téměř nesplnitelné. Zaměstnanec například v současnosti musí potvrdit doručení písemnosti zaměstnavateli datovou zprávou s platným elektronickým podpisem.

Výpočet dovolené

Nová podoba dovolené je založena na týdenní pracovní době zaměstnance, ne odpracovaných dnech. Zejména s ohledem rozšíření částečných pracovních úvazků. Délka trvání dovolené je vyjádřena v hodinách. Dovolenou přesahující čtyři týdny bude možné převádět do dalšího kalendářního roku. V případě, že zaměstnanec mění zaměstnání a nový zaměstnavatel uzavírá s původním dohodu o převedení nevyčerpané dovolené, odpadá podmínka bezprostřední návaznosti pracovních poměrů.

Naše pracovní a další tipy si nenechá ujít již 4000+ spokojených uživatelů 

Kdykoliv se můžete odhlásit. Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů

 

Dočasné přidělení, přechod a sdílené pracovní místo

Máte nevyužité zaměstnance? Budete je moci přidělit k jinému zaměstnavateli, přičemž se zkrátí požadovaná minimální délka přidělení ze šesti na jeden měsíc. V případě přechodu zaměstnanců, k němuž dochází například při převodu podniku, se odstraní nejistota přebírajícího zaměstnavatele ohledně počtu přebíraných zaměstnanců. Ti totiž nebudou moci podat výpověď méně než 15 dnů před přechodem. Při využití institutu sdíleného pracovního místa se nejméně dva zaměstnanci dělí o jednu pracovní pozici tak, aby v souhrnu naplnili stanovenou pracovní dobu.

Zmenšení administrativy

Nově nebudou muset zaměstnavatelé vydávat „zápočtový list“ (potvrzení o zaměstnání) v případě dohody o provedení práce (DPP) u níž odměna nepřekročila 10 000 korun a tedy nevznikla účast na nemocenském pojištění.

Je však otázkou, co se nakonec s výše uvedenými změnami pracovního práva stane. Vše, co nyní známe, je prvotním návrhem z pera Ministerstva práce a sociálních věcí a výslednou podobu, pokud bude zákoník práce skutečně novelizován, mohou značně ovlivnit pozměňovací návrhy v Parlamentu.

Potřebujete poradit, jak dostát řadě povinností pracovního práva? Máte zaměstnance? Řešíte vlastní zaměstnanecký spor? Pokud hledáte kvalitní právní pomoc, neváhejte se na nás obrátit.

Chcete bližší informace?

601 303 666

info@azlegal.cz

radka-conkova120x120

Jsme k dispozici po - pá, 9 - 18 hodin.

Chcete vyřešit Váš problém? Sjednejte si konzultaci s našimi právníky.


Chystané změny v zákoníku práce

Ověřené praxí. Pomohou vám uspět v životě
i v podnikání. ZDARMA, včetně našich ebooků. Přihlaste se.

Neodejděte s prázdnou! 
Máme pro vás skvělé tipy.

17123
17129
17131

Kdykoliv se můžete odhlásit. Přihlášením souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů. Samotné ebooky pak najdete zde.

 
Líbí se Vám náš obsah? Prosíme podpořte nás a dejte nám like!