Co byste rozhodně měli vědět, pokud se rozhodnete do firmy přizvat tichého společníka?

Tichý společník a výhodná investice do firmy? Jaké jsou výhody, když do firmy přizvete tichého společníka a co z toho pro vás vyplývá? Přečtěte si v tomto článku.

Přemýšlíte o tom, jak dostat do své firmy peníze způsobem, který by mohl být výhodný jak pro vás, tak pro případného investora? Jednou z možností je tichá společnost, která může být zajímavým stavebním kamenem nejen pro rozjezd vašeho podnikání! Pojďme si v dnešním článku tichou společnost trochu více představit.

„Založení” tiché společnosti

Pokud bychom měli jednoduše definovat tichou společnost, tak ta vzniká ve formě smlouvy o tiché společnosti. Tato smlouva nemusí mít nutně písemnou formu a lze ji tedy uzavřít i ústně, každopádně lze vždy doporučit (a to nejen v rámci smlouvy o tiché společnosti), aby jakékoli smlouvy v rámci podnikání byly uzavírány vždy písemně, a to i když se jedná o dlouhodobého obchodního partnera či známého.

Tichá společnost v praxi

Jednoduše, v rámci tiché společnosti fakticky dochází k investici jedné osoby do podnikání druhé osoby. Velkou výhodou (ale někdy taktéž nevýhodou) je skutečnost, že nevzniká žádná právnická osoba, tedy nevzniká žádná obchodní společnost. Tichá společnost tak může být pro podnikatele zajímavou příležitost, jak dostat peníze do svého podnikání od třetí osoby.

Jaké povinnosti vyplývají ze založení tiché společnosti?

V rámci tiché společnost dochází na jedné straně, tj. na straně investora či vkladatele – tichého společníka, ke vzniku povinnosti poskytnutí vkladu druhé smluvní straně, kterou je vždy podnikatel, ať už tedy právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba. Na druhé straně dochází k povinnosti podnikatele platit tichému společníkovi podíl na zisku, a to ve výši, na které se obě strany smlouvy dohodnou.

Rizika pro tichého společníka

Jenže jako v životě, každá mince má dvě strany a vše nemusí být tak růžové, jak se na první pohled může zdát. Tichý společník se jednak „podílí“ na zisku společnosti, ale rovněž se „podílí“ i na případné ztrátě v rámci podnikání, jehož se účastní, a to do výše hodnoty svého vkladu. Pokud by si strany chtěly ujednat, že se tichý společník nepodílí na zisku nebo na ztrátě, k takovému jednání by se vůbec nepřihlíželo.

Smlouva o tiché společnosti může být uzavřena na dobu určitou, ale klidně i na dobu neurčitou. Tichý společník má rovněž právo nahlížet do obchodních dokladů a účetních záznamů podnikatele.

Zánik tiché společnosti

Možná se nyní ptáte, jak může tichá společnost zaniknout. Předně zaniká uplynutím doby, na kterou byla sjednána, v případě uzavření smlouvy o tiché společnosti na dobu neurčitou pak zaniká za podmínek, které byly stanoveny přímo ve smlouvě nebo z důvodů uvedených v zákoně. Mezi ně patří například ukončení podnikání, jehož se tichá společnost týká nebo v případě, že podíl tichého společníka dosáhne výše ztráty. V takovém případě má ale tichý společník možnost uhradit podíl na ztrátě nebo dorovnat vklad.

Po zániku společnosti je pak podnikatel povinen vydat tichému společníkovi vklad upravený o podíl na výsledku svého podnikání (tedy zvýšený o zisk nebo ponížený o ztrátu), a to ke dni zániku tiché společnosti.

Tichá společnost je tak určitě jednou z forem, která může být pro vaši firmu tím správným rozjezdem do světa byznysu. 

Pokud máte jakýkoliv dotaz ohledně tiché společnosti, případně chcete poradit v rámci svého podnikání, neváhejte se na nás obrátit! Rádi vaši firmu a hlavně vaše možnosti individuálně posoudíme a navrhneme pro vás to nejlepší řešení.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se