Co dělat, aby se mi moje firma nerozpadla pod rukama?

Podnikat dnes může začít téměř každý. Vedení firmy však není tak jednoduché, a proto může dojít k tomu, že to zkrátka nevyjde. Co dělat pro to, abyste nemuseli předčasně pověsit své podnikání na hřebík? Pokud vás to zajímá, tipy a rady, jak na to, si můžete přečíst právě v tomto článku.

Začít podnikat je dnes velmi snadné. Může to v podstatě úplně každý, a ani k tomu nepotřebuje žádný převratný podnikatelský nápad. Vedení firmy však není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a proto může dojít k tomu, že to zkrátka nevyjde. Co dělat pro to, abyste nemuseli předčasně pověsit svoje podnikání na hřebík?

Vymáhejte svoje pohledávky!

Včasné vymáhání pohledávek je základem pro kvalitní a zdravé finanční řízení firmy. Pokud vám vaši zákazníci či odběratelé neplatí faktury, může vám to pěkně zamávat s cashflow, což může vést k dost nepříjemným situacím, kdy pak vy sami nebudete schopni platit svoje vlastní faktury a dluhy svým věřitelům. Pak už vám nezbyde nic jiného než koukat se, jak je váš firemní majetek postupně rozprodáván, aby se tito věřitelé mohli vyplatit.

Tomuto scénáři je lepší se vyhnout. Jak? Tím nejčastějším problémem je nedůsledná evidence pohledávek. Pokud pohledávku po svém dlužníkovi nevymáháte, dojde k jejímu promlčení a vy ztratíte možnost vymáhat ji soudně. Jinými slovy – své peníze už neuvidíte. Řešením je nastavit funkční firemní proces administrace pohledávek, abyste vždy věděli alespoň týden dopředu, kdy je která splatná a mohli ji včas začít vymáhat.

Starejte se o své zaměstnance

Zaměstnanci jsou svaly a pokud máte správně nastavenou firemní kulturu, tak i mozek vaší firmy, proto je potřeba je za jejich úsilí patřičně ocenit. A to neznamená jen dávat jim vysoké mzdy, aby nešli pracovat jinam.

Pokud jim dáte možnost reálně se na vašem podnikání podílet, např. přinášet a realizovat vlastní nápady a zlepšení, tak vás tito zaměstnanci v případě krize podrží. Pěstování jejich osobního vztahu k vašemu podnikání má velký vliv na jejich pracovní motivaci i na jejich zájem o to, abyste nekrachli.

Nezamrzněte – jděte s trhem

Velké množství z těch podnikatelů, kterým se podaří přežít počáteční fáze rozjezdu (které jsou v podnikání nejkritičtější) a kteří už se mohou chlubit určitou stálou základnou zákazníků, se tímto nechá unést a „zasekne se“. Mají své zákazníky, kteří jejich produkt chtějí, jejich finanční výsledky jsou stabilní… zkrátka nemají si na co stěžovat.

Problém je ale v tom, že časem toto přestane stačit. Trh se totiž neustále vyvíjí, poslední dobou čím dál rychleji, a s tím se mění i preference zákazníků. Ovšem ve chvíli, kdy si tyto změny podnikatelé uvědomí, bude už na jakoukoli firemní změnu pozdě. Jako typický příklad bývají uváděny cestovní kanceláře – protože nově nastupující mladší generace už si raději zvolí cestu po vlastní ose a ubytování si řeší samy buď přímo s hotely, nebo skrze služby Booking.com či Airbnb, s čímž se tyto cestovní kanceláře zatím nedokázaly vypořádat a nemají těmto potenciálním klientům co nabídnout.

Abyste těmto nevalným vyhlídkám předešli, je potřeba jednak neustále sledovat trh a jeho vývoj (a to v co nejširší možné perspektivě), a jednak být na takovou eventuální zásadní změnu předem připraveni, i když se vám zrovna daří dobře a ke změně žádný důvod nemáte.

A když nic z toho nepomůže?

Je samozřejmě možné, že i když se budete držet všech výše zmíněných rad, přesto budete se svým podnikáním muset skončit. Neznamená to však nutně, že skončit musí i vaše firma. Pokud nechcete, aby všechna vaše práce, kterou jste na jejím budování odvedli, přišla naprosto vniveč, máte několik možností, jak toho dosáhnout – zejména jde o prodej firmy, její fúzi či záchranu ze strany vašeho obchodního partnera nebo zkrátka někoho, kdo je toho schopen a má k tomu potřebné prostředky. Je-li však vaše firma předlužená, bude asi bohužel potřeba smířit se s tím, že už vás ani prodej podniku nejspíš nezachrání.

Co patří k nejčastějším příčinám krachu firem?

  • Nulová platební morálka zákazníků či odběratelů
  • Nízká schopnost managementu reagovat na vývoj trhu
  • Nestabilní vztahy s klíčovými zaměstnanci
  • Špatně nastavené či neefektivní firemní procesy
  • Ignorace právních problémů

Tip: Potřebuje vaše firma finanční injekci? Běžte nejdřív za právníkem!

Přistoupení investora k vašemu podnikání není jen tak. Jelikož u investic jde o značné finanční částky, vždy je potřeba si podmínky takové transakce předem vyjasnit a následně přenést do smluvní dokumentace, která v takových případech bývá celkem obsáhlá. Pokud byste si nechali znění těchto smluv jednostranně diktovat od samotného investora, pravděpodobně byste si na sebe dobrovolně upletli bič. Proto pokud vaše firma pro svoje další fungování vyžaduje investici někoho zvenčí, vyhledejte právníka raději dříve než později.

Podnikáte a potřebujete právní zázemí? Kontaktujte nás! 

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se