Hudba v obchodě může výrazně ovlivňovat náladu, chování a ve finále i celkovou útratu zákazníků. Jak je to ale s pouštěním hudby z reproduktorů v provozovně? Skladby jsou chráněné autorským zákonem a možná se i vy dopouštíte bezdůvodného obohacení, po kterém může následovat tučná pokuta!
Má hudba vliv na prodej?
Hudba dle slov soudu ovlivňuje prostředí, ve kterém se zákazník pohybuje, stejně jako čistota. Lidé nejdou do obchodu za tím účelem, aby si poslechli pár nových skladeb. Každý případ je však potřeba posuzovat individuálně. V obchodě s luxusním oblečením se pouští vybraná moderní hudba, která v malém obchodě, kde se pohybuje malý počet lidí, navozuje příjemnější pocity. Na druhou stranu v supermarketu, kde je nespočet dalších rušivých zvuků hudba takový vliv nemá.
OSA, Integram a koncesionářské poplatky
Po podnikatelích, kterým je prokázáno, že v jejich obchodě byla přehrávána autorsky chráněná díla, OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním – následně požaduje uzavření licenční smlouvy. Tento svaz má za úkol mimo jiné spravovat majetková práva hudebních skladatelů, textařů, nakladatelů a dědiců autorských práv. Povinně každý musí platit koncesionářský poplatek, na rozdíl od domácností, za každý přístroj, který používá. Kromě toho musí podnikatel hradit ještě zmiňovanou licenční odměnu, a to jak k rukám OSA, ale ještě Nezávislé společnosti výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů Integram.
Jak takovou licenční smlouvu uzavřít?
Z webu kolektivních správců si jednoduše stáhnete formulář licenční smlouvy – zde a zde. Ty vyplníte ve dvou vyhotovení a zašlete k potvrzení správcům, kteří vám jednu kopii zašlou zpět. Pak už zbývá jen platit. Výše poplatku se odvíjí od velikosti obce, počtu zařízení a jejich druhu a způsobu využití.
Poplatky, které hradí restaurace, bary, kavárny, cukrárny, obchody, čekárny dosahují několika stovek korun měsíčně.
Proč se musí platit koncesionářské poplatky?
Kolektivními správci autorských práv je pouštění hudby zákazníkům považováno za užití díla. Hudba buďto hraje z vašeho záznamu nebo z rádia či televize a pak se jedná o provozování vysílání. Argumenty pro výběr poplatků stojí na principech obchodního marketingu. Když jsem někde, kde se nám hudba líbí, jsme tam déle, a více utratíme.
V autorském zákoně stojí: Za užití díla podle tohoto zákona se nepovažuje užití pro osobní potřebu fyzické osoby, jehož účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak.
Z výše zmíněného tedy vyplývá, že pokud hudba více zákazníků a vyšší tržby nepřináší, platit by neměli. V praxi je však prokazování této skutečnosti velmi obtížné. Platit nemusíte, pokud zaměstnanec pouští své vlastní rádio pro krácení si dlouhé chvíle například ve skladu za prodejnou. Soudní dvůr EU zprostil této povinnosti také zubaře pouštějící rádia ve svých ordinacích.
Neplacení koncesionářských poplatků
Hrozí vám pokuta. Kolektivní správci disponují velkým množstvím kontrolorů, kteří pravidelně navštěvují provozovny a zjišťují, zda se v nich nenachází zařízení schopné hudební produkce. Kontroly se svou četností pohybují v řádech stovek měsíčně. Pokud dojde na „odhalení“, dostanete lhůtu k uzavření licenčních smluv zpětně, jinak po vás začnou vymáhat pokutu za bezdůvodné obohacení.
V dnešní době na internetu lze najít spoustu webových rádií, které nabízí hudbu volně k užití například od autorů, kteří svou hudbu takto poskytnou nebo od svobodných děl.
Řešíte problémy nebo vymáhání pohledávek v souvislosti s licenčními smlouvami? Obraťte se na nás!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek