Informační povinnost vůči spotřebitelům

informační povinnost spotřebitele
Na co jako prodejce nebo poskytovatel služby nesmíte zapomínat, abyste neriskovali placení vysokých pokut?

Jako prodejce zboží nebo poskytovatel služby máte vůči spotřebitelům celou řadu povinností upravených na různých místech nejen našeho právního řádu, ale také přímo použitelných předpisů EU. Informační povinnost je vedle týkajících se záruk a odpovědnosti za vady nebo vyřizování reklamací jednou z nich.

Co tedy jako prodávající, resp. dodavatel služby musíte?

Předně musíte spotřebitele informovat o vlastnostech vámi prodávaných výrobků a poskytujete-li služby, pak o jejich charakteru. Dále pak o tom, jak daný výrobek používat, udržovat a jaké hrozí nebezpečí v případě, že se vašimi pokyny spotřebitel řídit nebude. To samé se týká rizik souvisejících s poskytovanou službou.

Přikládáte-li k výrobku písemný návod použití, dbejte na to, aby tento návod obsahoval všechny výše zmíněné informace, a hlavně aby byl srozumitelný – to mj. znamená požadavek, aby byl vyhotoven v českém jazyce. Může obsahovat i piktogramy (tj. symboly), ovšem potom musíte být jako prodávající schopen na požádání jejich význam spotřebiteli vysvětlit.

Co naopak nesmíte?

Rozhodně se zdržte toho, že byste měnili nebo dokonce odstraňovali označení výrobků, popř. jiné údaje poskytnuté výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem. Tento zákaz cílí převážně na všem dobře známé přelepování údajů typu doba trvanlivosti apod.

Myslete také na způsob, jakým požadované informace spotřebiteli sdělujete, aby se podle znění zákona nemohlo jednat o „klamavá konání“ nebo „klamavá opomenutí“, která jsou jím přímo zakázaná.

Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa

Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.

Neděste se, tyto informace nejsou nutné úplně vždy!

Dobrou zprávou může být, že tyto informační povinnosti jsou vyžadovány pouze u produktů, u kterých tyto informace mohou mít pro spotřebitele potřebný význam. To znamená, že obecně známých a zřejmých skutečností se to netýká.

Co když poskytnutí nedostatečných informací není moje chyba?

Poskytl vám váš výrobce, dovozce nebo dodavatel nesprávné informace nebo je neposkytl vůbec? To je sice nepříjemná situace, nicméně vaší povinnosti vůči spotřebitelům se tímto nezprostíte. Je však nutné ji s uvedenými obchodními partnery rychle a důsledně vyřešit.

Informační povinnosti vůči spotřebitelům se nevyplatí podceňovat. Pokud nechcete platit zbytečně velké pokuty, které se mohou vyšplhat až do řádu milionů korun, zjistěte si důsledně, co vše musíte ve vztahu ke spotřebiteli splňovat. Jelikož je však takových povinností mnoho a nelze je všechny nalézt na jednom místě, obraťte se na odborníky, kteří vám je shrnou a doporučí vhodný postup.

NÁŠ TIP

Nesvádějte vinu na druhé – řádně informovat je vaše odpovědnost!

Máte od vašeho dodavatele nesprávné, příliš stručné nebo dokonce vůbec žádné informace o výrobku, který prodáváte spotřebitelům? Dejte si pozor! Pořád jste za toto pochybení vůči spotřebiteli odpovědní vy, a ne váš dodavatel. Pokud si s ním urychleně nepromluvíte, placení pokut se nevyhnete!

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se