Uzavírání smluv na dálku

uzavirani smluv na dalku
Znáte možnost uzavírat smlouvy na dálku? Pokud ne, zjistěte si vše potřebné, ještě než tuto variantu využijete.

Distanční uzavírání smluv je poslední dobou čím dál častější, což mimo jiné ukázaly i události poslední doby. Je však více než vhodné dát pozor na to, co je třeba si ve smlouvě tohoto typu ujednat a čemu se naopak raději vyhnout. Ušetří vás to tak handrkování nebo závazků, ke kterým jste se původně vůbec zavázat nechtěli.

Uzavírání smluv většinou probíhá tak, že se smluvní strany sejdou nad vyhotovenou listinou, přečtou si ji a svým podpisem stvrdí. Když ale jedna ze stran – nebo třeba obě – nejsou schopny či ochotny se k takovému jednání dostavit osobně, zákon umožňuje ji uzavřít na dálku.

Jak to probíhá?

Obecný postup lze najít přímo v občanském zákoníku. Ten říká, že jedna strana vyhotoví listinu, tzv. písemný návrh smlouvy (tj. nabídku), kterou podepíše a zašle druhé straně poštou či ji doručí osobně. Druhá strana tuto listinu podepíše a zašle první straně zpět (tj. přijetí nabídky). V okamžiku, kdy takto podepsaná listina první straně dojde zpět, je smlouva uzavřena.

Takto to však nemusí nutně probíhat vždy, zákon umožňuje se od této úpravy odchýlit a postup uzavření smlouvy si dle okolností upravit a zjednodušit.

Přijetí bez nutnosti doručení

Požadavek, aby byla podepsaná smlouva první straně zaslána zpět, může být značně zdržující. Zvlášť patří-li uzavírání distančních smluv k dennímu pořádku navrhovatele. V tomto případě se tedy vyplatí odchýlit se od zákonné úpravy, a to sjednáním toho, že smlouva je uzavřena už ve chvíli, kdy dojde k jejímu podpisu druhou stranou. V rámci udržení určité jistoty se hodí místo doručení podepsané smlouvy zaslat potvrzující e-mail nebo jinak informovat, že k přijetí nabídky skutečně došlo.

Pomáháme majitelům firem odhalit slabá místa

Je vaše firma chráněna proti každodenním obchodním rizikům? Udělejte si zdarma náš test. Hned budete vědět.


Přijetí mlčením

Uzavření smlouvy může být zjednodušeno i tak, že druhá strana nabídku té první přijme tím, že ji do určité doby neodmítne. Ovšem toto nelze bezpodmínečně – není možné, abyste jako obchodník například poslal zákazníkovi nabídku na koupi jeho auta s tím, že nevyjádří-li se do čtrnácti dnů, je smlouva uzavřena a on je zavázán plnit.

Možnost přijmout nabídku mlčením je přípustná pouze za předpokladu, že se obě strany na tomto předem domluvily. V úvahu tak přichází nejčastěji situace, kdy strany uzavřou smlouvu, kde se jedna z nich zaváže za konkrétních podmínek – tzn. v konkrétním případě při konkrétní vymezené nabídce – reagovat odmítnutím, a pokud neodmítne, bude se po uplynutí určité doby ve smlouvě ujednaná nabídka považovat za přijatou.

Problematika podpisu

U smluv v elektronické formě je problematika podpisů upravena speciálním nařízením EU, které rozlišuje standardní, zaručený a kvalifikovaný elektronický podpis. Český zákon k tomu navíc přidává ještě pojem uznávaný elektronický podpis.

V praxi může být dost složité se v požadavcích zákonů na podpis a formu smlouvy vyznat, proto než abyste zbytečně museli uzavírat domněle uzavřenou smlouvu znovu nebo se nechtěně zavázali k něčemu, co nechcete, obraťte se na odborníky, nejlépe advokátní kancelář – ušetří vám to spoustu vrásek.

Náš tip:

Někdy je lepší stará dobrá písemná smlouva

Přijde vám uzavírání smluv na dálku výhodné tak moc, že už je nechcete uzavírat jinak? Buďte opatrní – zákon totiž současnou rychle se měnící dobu nestíhá příliš reflektovat, a proto vám mohou v případě, že potřebujete uzavřít smlouvu, kde zákon vyžaduje kvalifikované podpisy, hrozit značné komplikace, budete-li ji chtít uzavřít distančním způsobem.


Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se