Od července 2024 je účinný zákon o hromadném občanském řízení soudním, který reflektuje směrnici Evropské Unie. Co je ale vlastně hromadné řízení a jak na něj nově nahlíží zákon? V tomto článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět.
Nový zákon o hromadném občanském řízení soudním
Nový zákon účinný od července upravuje podmínky, za kterých lze v jednom soudním řízení projednat a rozhodnout spory týkající se práv nebo oprávněných zájmů více osob. Cílem zákona je zajištění přístupu k soudu i osobám, kterým by se jinak nevyplatilo svůj nárok uplatňovat samostatně, nebo z důvodu hospodárnosti soudních řízení. Zákon je transpozicí směrnice EU, jejímž primárním cílem je zajistit lepší ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů ve sporech s podnikateli.
Co je hromadné řízení?
Hromadné řízení je takové občanské soudní řízení, ve kterém se projednávají a rozhodují spory týkající se práv nebo zájmů více osob, tedy spory mezi spotřebiteli a podnikatelem, které jsou založeny na podobném skutkovém základu. Zákon ve výsledné podobě nakonec nereflektuje spory třeba vůči státu, samosprávě nebo zaměstnavateli.
Za spotřebitele se dle zákona o hromadném občanském řízení soudním považuje fyzická osoba, která vystupuje mimo rámce svého podnikání nebo povolání a dále se za spotřebitele považuje i drobný podnikatel, který zaměstnává méně něž 10 osob a jeho roční obrat nepřesahuje 50 000 000 Kč.
Místně i věcně příslušný pro tyto případy je pouze Městský soud v Praze, ke kterému lze výhradně podávat hromadné žaloby. Tento centrální přístup si klade za cíl zajistit jednotné, hospodárné a efektivní projednání specifických sporů. Významnou výhodou centralizace je skutečnost, že odpadnou případné spory o místní příslušnost soudů, které zbytečně vedou k prodlužování soudního řízení a nárůstu nákladů řízení.
Kdo může podat žalobu?
Žalobu podává žalobce, kterým musí být dle znění zákona pouze právnická osoba – tedy nezisková organizace, která se v ochraně spotřebitelů už delší dobu aktivně angažuje a která je zapsaná v seznamu oprávněných osob podle zákona o ochraně spotřebitele. Žalobce pak v řízení vystupuje vlastním jménem v zájmu skupiny. Pokud by v rámci jednoho řízení vystupovalo více žalobců, úkony jednoho žalobce by platily i pro dalšího žalobce. Souhlasu všech žalobců by bylo třeba v případě změny nebo zpětvzetí žaloby. Pokud by právnická osoba chtěla zastupovat spotřebitele v hromadném řízení, musí se ujistit, že není ve střetu zájmů.
Jak se do hromadného řízení přihlásit?
Řízení je založeno na principu opt-in (přihlašovací způsob), který se projevuje tak, že jsou v řízení projednávány nároky spotřebitelů, kteří se do něj aktivně přihlásili. Spotřebitelé tedy musí vyvinout aktivní vůli, aby byli do řízení zahrnuti. Aby bylo možné řízení zahájit, musí se do něj přihlásit alespoň 10 spotřebitelů. Druhým způsobem vedení hromadného řízení je opt-out (odhlašovací způsob), kdy se řízení automaticky vztahuje na všechny osoby v obdobné pozici, ledaže projeví nesouhlas. Tento způsob vedení řízení se však v české právní úpravě neprosadil.
Výhoda odhlašovacího způsobu spočívá v možnosti vytvořit početnější skupinu osob než přihlašovací způsob. Do hromadného řízení se tak zapojí i pohledávky osob, které by za ji za jiných okolností nevymáhali, neboť hodnota pohledávky je natolik malá, že by se osobě nevyplatilo činit jakýkoliv procesní úkon. Nevýhodou je, že může vést k značnému zneužívání. Proto zákonodárce zvolil přihlašovací formu řízení.
Rejstřík hromadných řízení
Nově bude zřízen i rejstřík hromadných řízení, jenž bude mít veřejnou část, která bude sloužit potřebám veřejnosti a interní část, která bude sloužit všem soudům a jiným orgánům k nahlížení tak, aby mohli zjistit, zda byla či nebyla ve věci, kterou projednávají, podána hromadná žaloba.
Náš tip:
Jestliže se vám něco podobného týká, buďte v pozoru, dohledávejte informace a včas se přihlaste do řízení, než bude pozdě! Ve věci musíte sami aktivní, jinak vám zbydou jen oči pro pláč.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek