Pokud jste uzavřeli smlouvu přes internet, uzavřeli jste ji tzv. distančním způsobem. Znamená to, že se strany kupní smlouvy nesetkaly, ale k uzavření smlouvy využily prostředek komunikace na dálku, tedy internet. Nevýhodou takového obchodu totiž je, že zboží nebo služby si nemůžete předem vyzkoušet. Na druhou stranu jako spotřebitel máte možnost od smlouvy odstoupit a zboží vrátit.
Právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů
Právo odstoupit od smlouvy má spotřebitel ve lhůtě čtrnácti dnů od okamžiku převzetí zboží. Jestliže je předmětem smlouvy dodání několika druhů zboží nebo je zboží dodáváno po částech, běží lhůta od poslední dodávky zboží. Jestliže je předmětem plnění opakovaná a pravidelná dodávka zboží, běží lhůta od převzetí první dodávky zboží. Povinností podnikatele je spotřebitele o jeho právu odstoupit od smlouvy poučit před uzavřením smlouvy. Pokud tak neučiní, je lhůta pro odstoupení jeden rok a čtrnáct dní. Pokud však je v této lhůtě spotřebitel dodatečně poučen, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od okamžiku poučení.
Odeslání oznámení o odstoupení od smlouvy a následné vrácení zboží
Samotné odstoupení se dá provést prostřednictvím jednoduchého vzkazu, který se zašle prodávajícímu. Nezapomeňte v něm zřetelně formulovat, že odstupujete od smlouvy, kterou identifikujete pomocí čísla objednávky nebo faktury, která vám byla vystavena. Odstoupení můžete zaslat například emailem. Potom máte povinnost bez zbytečného odkladu, nejpozději však do čtrnácti dnů, předat zboží zpět podnikateli. Někdy e-shop umožňuje odstoupit od smlouvy prostřednictvím předem připraveného online formuláře, a podnikatel musí potvrdit spotřebiteli přijetí odstoupení.
Odstoupení od smlouvy, vrácení zboží a kam je zaslat
Další možností odstoupení je zboží přímo odeslat zpátky spolu s průvodním dopisem, ve kterém odstoupíte od smlouvy. Podnikatel někdy uvede adresu, na kterou se má zboží, případně odstoupení samotné, zaslat. Pokud adresu neuvede, je možné se dovolat zapsaného sídla v obchodním rejstříku. Pokud doručíte tam, nemůže podnikatel namítat, že má skutečné sídlo jinde. Po vrácení zboží musí podnikatel zaslat kupujícímu zpátky peníze. Není však povinen učinit tak dříve, než mu spotřebitel zašle zpátky přijaté zboží nebo alespoň prokáže, že zboží zaslal. Jestliže podnikatel před uzavřením smlouvy spotřebitele neupozornil na povinnost nést náklady spojené se zasláním zboží zpět, je povinen mu tyto náklady uhradit.
Odstoupení od smlouvy na zakoupené služby
Jiná je situace, pokud si spotřebitel přes internet zakoupí služby. Po jejich objednání má rovněž čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy. Proto by měl podnikatel začít s plněním až po uplynutí této lhůty. V této čtrnáctidenní lhůtě však spotřebitel výslovně a v textové podobě může požádat podnikatele, aby s plněním začal dřív. Pokud po tomto oznámení začne podnikatel plnit a spotřebitel přesto od smlouvy nakonec odstoupí, uhradí podnikateli poměrnou část sjednané ceny za plnění, které již bylo poskytnuto do momentu odstoupení od smlouvy.
Máte problém s odstoupením od smlouvy? Naši právníci Vám pomohou!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek