Už podle názvu je jasné, že nekalá soutěž se týká něčeho nedovoleného a nezákonného. Občanský zákoník ji popisuje jako jednání v rámci boje o zákazníky, které je v rozporu s dobrými mravy a současně je schopno přivodit újmu jiným podnikatelům nebo spotřebitelům.
Nejčastější formy nekalé soutěže
Nekalá soutěž se nejčastěji provádí prostřednictvím klamavé nebo srovnávací reklamy, klamavého označení zboží a služeb, vyvolání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti výrobku, podniku nebo službách ostatních soutěžitelů, podplácení, zlehčování, porušování obchodních tajemství a ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí.
1) Klamavá reklama
V tomto případě se jedná o vyvolání mylné představy o výrobcích nebo službách, jejich výjimečných vlastnostech či kvalitě, nebo o určitém podniku. Záměrem je získání prospěchu v soutěži s jinými soutěžiteli nebo na úkor spotřebitelů.
2) Vyvolání nebezpečí záměny
V rámci tohoto druhu nekalé soutěže existují tři druhy protiprávního jednání:
- Užití obchodní firmy nebo názvu osoby nebo zvláštního označení podniku, i když už jsou oprávněně užívány jiným soutěžitelem
- Užití zvláštního označení podniku, výrobků, výkonů nebo obchodních materiálů podniku, které v zákaznických kruzích platí pro určitý (jiný) podnik jako typický
- Napodobení cizích výrobků, jejich obalů nebo výkonů.
3) Zlehčování
O zlehčování budeme hovořit v okamžiku, kdy soutěžitel uvádí nebo rozšiřuje o jiném soutěžiteli zlehčující údaje. Jedná se o údaje, které jsou způsobilé poškodit zájmy tohoto soutěžitele. A co často bývá nejasné – může se jednat i o údaje pravdivé!
4) Podplácení
Co se podplácení týče, jedná se o situace, kdy existuje nabídka či požádání, příslib, poskytnutí a přijetí prospěchu s cílem získat přednost před ostatními soutěžiteli nebo získat jinou výhodu v rámci soutěže.
5) Srovnávací reklama
O srovnávací reklamě lze dle zákona uvažovat, pokud v rámci hospodářské soutěže označíme svého přímého konkurenta, jeho zboží či výrobky. Pro tyto účely zákon předepisuje podmínky, jak taková reklama smí a nesmí vypadat. Musí srovnávat zboží a služby určené ke stejnému účelu a porovnání musí být ověřitelné. K porovnání ceny se zákon umožňuje uchýlit jen výjimečně. A jako ve všech druzích nekalé soutěže i zde nesmí být konkurent zesměšňován či jinak pošpiňován a znevýhodňován. Mezi nejznámější srovnávací reklamy patří např. reklamy telefonních operátorů a pojišťoven.
Právní prostředky ochrany proti nekalé soutěži
Právo mimo zákazů a pokynů, jak má hospodářská soutěž vypadat, nabízí i prostředky, kterými se poškozený spotřebitel nebo jiný soutěžitel mohou domáhat zadostiučinění. Pokud se bude jednat o nekalou soutěž, může požadovat zdržení se takového chování, dále odstranění závadného stavu, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.
Náš tip: Chcete vypustit do světa klamavou reklamu? Raději si to rozmyslete
Chtěli byste svůj výrobek na trhu zpropagovat a zároveň odlišit od konkurence? V tom případě pozor! Za některé formy hospodářské soutěže vám hrozí postih, v tom nejzazším případě i podle trestního zákoníku. Při boji o nové zákazníky musíte dbát na dobré mravy a zákony, jinak vás sankce neminou. Navíc můžete být odpovědní taky za porušování autorských práv nebo GDPR. Před vydáním nezákonné reklamy se tedy velmi dobře rozmyslete, jestli vám to stojí za to.
Stali jste se obětí nekalé soutěže? Jsme tu pro vás, abychom ochránili vaše podnikání.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek