Jak se vyhnout pokutě od České obchodní inspekce?

Kontrola z České obchodní inspekce, jedna z věcí, která je asi málokterému podnikateli příjemná. Jak se na ni správně připravit a je to vůbec možné? A na co všechno si dát pozor? Dozvíte se v tomto článku.

Je nepochybné, že Česká obchodní inspekce je velkým strašákem podnikatelů. Dárek v podobě kontroly ČOI vám může darovat i obchodní konkurent, který zjistí, že ve svých povinnostech pokulháváte, a není to v žádném případě výjimečná obchodní praktika. Často i pečlivý podnikatel při kontrole ČOI zjistí, že něco opomenul, a i když může ČOI upustit od pokuty, může v některých případech ukládat pokuty až do výše padesáti milionů korun. Jak se dá na případnou kontrolu ČOI připravit? A můžete se vyhnout pokutě?

Krátká odpověď je nedá a nemůžete. I když to může působit demotivačně, každý podnikatel občas něco zanedbá, a když se mu to stane v nesprávné době, může za to draze zaplatit. Důležitá je však prevence v tom smyslu, že již v začátku podnikání se obrátíte na odborníka, který vám pomůže sepsat nezbytné dokumenty jako všeobecné obchodní podmínky a reklamační řád tak, aby byly v souladu se zákonem. Rovněž vám pomůže nastavit obchodní procesy tak, aby se případné pochybení v budoucnu co nejvíce minimalizovaly.

Nejčastější pochybení podnikatelů v souvislosti s českou obchodní inspekcí

Nejčastějším přestupkem je porušení informační povinnosti prodávajícího, tedy používání nekalých obchodních praktik ve vztahu s kupujícím – spotřebitelem.

Na co je potřeba dát si pozor, aby vás Česká obchodní inspekce zbytečně nepřekvapila?

Důležité je zejména:

  • Uvádět obchodní jméno, identifikační číslo, adresu sídla i provozovny, a to jak na internetu, tak přímo v provozovně.
  • Uvádět popis výrobků, a to včetně skrytých vlastností, informace o výrobci a dovozci, a zejména přikládat popis výrobku a návod k použití v češtině. Neplnění této povinnosti je velice časté, a to zejména u podnikatelů, kteří dováží výrobky z Číny, které jsou opatřeny pouze návodem v anglickém jazyce.
  • Uvádět konečnou cenu jednotlivých výrobků, druhy platby, způsoby a náklady dodání a případnou dobu platností cen.
  • Informovat kupujícího o jeho právu od smlouvy odstoupit, o podmínkách a délce platnosti záruční doby a o podmínkách pro zrušení smlouvy. Obecně platí, že kupující může od smlouvy odstoupit do 14 dnů ode dne koupě zboží, resp. musí prodávajícímu zboží odeslat do 14 dnů ode dne jeho koupě, a prodávající je povinen vrátit kupujícímu peníze za vrácené zboží opět do 14 dnů ode dne odstoupení kupujícího od smlouvy. Různé druhy zboží jsou upraveny rozdílně, např. zboží podléhající rychlé zkáze.

Velice častým pochybením je i porušení informační povinnosti týkající se reklamace. Kupující je nezbytné informovat o postupu a způsobu vyřízení reklamace, o místě a čase přijímání reklamace a o lhůtách pro rozhodování o reklamaci a lhůtě pro její vyřízení.

Někteří podnikatelé se v praxi seznámili s někdy nelogickým postupem, kdy mají 3 dny na rozhodnutí o reklamaci, a poté 30 dnů na vyřízení reklamace, ale kupující uplatní reklamaci dálkově (poštou či emailem) a nemá se k tomu, aby zboží prodávajícímu předložil. Tím se dostane prodávající do jakéhosi limba, kdy má do 3 dnů rozhodnout o reklamaci zboží, které stav nemůže zkontrolovat, a reklamační doba je zároveň přerušena. Mnoho podnikatelů do svých reklamačních řádů uvádí, že kupující může reklamaci uplatnit teprve předložením zboží prodávajícímu. Byť je to pochopitelné, je to však zcela nesprávné, protože zákon je v těchto případech neoblomný a ČOI také.

Je zároveň nezbytné ve všeobecných obchodních podmínkách kupujícího řádně a celistvě informovat o všech věcech souvisejících s nákupem zboží, a to např. o právech vznikajících z vadného plnění či o případné povinnosti zaplatit zálohu. Dát kupujícím možnost seznámit se s všeobecnými obchodními podmínkami a reklamačním řádem jak na internetu, tak přímo v provozovně je absolutní minimum.

Pochybení, kterým se můžete dopustit je opravdu mnoho, počínaje poměrně banálními jako je nesprávné označení provozovny, přes nevydání účetního dokladu, pochybení v rámci reklamací, až po prodej padělků a napodobenin.

Náš tip

Nebuďte skoupí a investuje v počátku podnikání do služeb a rad odborníků; v budoucnu vám tato investice může ušetřit miliony korun či bankrot podnikání.

Řešíte nějaký problém s Českou obchodní inspekcí a nevíte si rady? Kontaktujte nás.

Potřebujete poradit?

Foto - Radka

Jsme vám k dispozici.

601 303 666

Po - Pá (9 - 18)

Vyřešíme rizika vaší firmy

Analyzujeme veškerá rizika vaší firmy a odstraníme je.

Podělte se o tento příspěvek

Přidejte se k 1.500+ majitelům firem, kteří odebírají náš magazín

Získáte přístup ke skvělému obsahu, článkům, videím a tipům. Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Prozkoumejte i další příspěvky

Obchod

Jak efektivně oslovovat nové zákazníky?

Jak efektivně oslovovat nové klienty? Jak je to z hlediska práva, na co si dát pozor a na kolik vás může přijít porušení povinností v souvislosti s oslovováním potenciálních zákazníků? Dozvíte se v tomto článku.

ČÍST VÍCE
Scroll to Top
Scroll to Top

Se správným fungováním našich stránek a poskytovaných služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu vyjadřujete souhlas se zásadami cookies.

Přihlaste se