Přestože dnes se k zaměstnání lidí čím dál častěji využívají dohoda o pracovní činnosti (DPČ) a dohoda o provedení práce (DPP), je to právě pracovní smlouva, která je tím nejzákladnějším dokumentem, se kterým se jako zaměstnanec můžete setkat. A právě proto je podstatné vědět, jak má tato smlouva vypadat, abyste se vyhnuli případným budoucím problémům spojeným s jejím ukončením, prodloužením, změnou apod. O jaké náležitosti se tedy jedná?
Obecné náležitosti pracovní smlouvy
Na začátek je dobré si uvědomit, že pracovní smlouva je smlouva jako každá jiná. Smluvní závazky mají svá pravidla ohledně toho, jak mají vypadat a co mají obsahovat. V kontextu pracovní smlouvy, tzn. smlouvy soustředěné na pracovněprávní vztah, jsou to například
- označení, o jakou smlouvu se jedná – tj. měla by obsahovat nadpis „PRACOVNÍ SMLOUVA“ (absence označení platnost smlouvy nijak neomezí, nicméně z hlediska právní jistoty a předejití budoucím problémům se určitě dá jen doporučit)
- označení smluvních stran – přesná identifikace zaměstnance i zaměstnavatele, a to jménem a příjmením, datem narození nebo rodným číslem a adresou místa trvalého pobytu či bydliště (v případě fyzické osoby), popř. názvem, IČem, adresou sídla a statutárním orgánem oprávněným za ni jednat (v případě právnické osoby – zaměstnavatele)
- datum, místo a podpis smlouvy.
A teď to nejdůležitější – podstatné náležitosti pracovní smlouvy
Pracovní smlouva musí mít písemnou formu. Její podstatné náležitosti jsou pak takové, které v pracovní smlouvě za žádných okolností chybět nesmí, jinak nepůjde o pracovní smlouvu (resp. nebude platně uzavřena). Konkrétně jde o druh práce, místo jejího výkonu a den nástupu do práce.
Druh práce
Jedná se o vymezení toho, jakou práci jste jako zaměstnanci povinni vykonávat – k jiné práci vás totiž zaměstnavatel nutit nesmí. Výjimku představuje pouze případ nutného převedení na jinou práci tak, jak ho vymezuje zákoník práce. Druh práce také nesmí být sjednán příliš široce – jinak by to vedlo de facto k tomu, že by vám zaměstnavatel mohl přidělovat práci naprosto jakoukoli. Takto uzavřená pracovní smlouva by byla neplatná, lepším řešením je proto sjednat např. více druhů práce.
Od druhu práce je potřeba odlišit to, čemu se říká „pracovní náplň“. Pracovní náplň je bližší vymezení druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a zpravidla v pracovní smlouvě jako takové nebývá obsažena. Důvod je prostý – pokud by pracovní náplň byla ve smlouvě vymezena, nemohla by být ze strany zaměstnavatele jednostranně měněna. Častěji proto bývá v separátním dokumentu informativního charakteru. Povinnou náležitostí pracovní smlouvy ale není.
Místo (místa) výkonu práce
Toto ujednání má taktéž zásadní význam. Jednak vymezuje oblast, v jejímž rámci vám má zaměstnavatel přidělovat práci – mimo tuto oblast vás může přeložit pouze s vaším souhlasem. Dále je stanovení místa výkonu práce podstatné pro vymezení pracovní cesty. A v neposlední řadě je to důležité i pro určení cestovních náhrad. Místo výkonu práce může být sjednáno jak úzce, tak velmi široce, platí však, že by mělo odpovídat povaze práce zaměstnavatele. Pokud tak máte ve smlouvě místo výkonu vymezené nepřiměřeně široce, měli byste zbystřit – možná se na vás zaměstnavatel snaží na váš úkor ušetřit.
Nástup do práce
Každá pracovní smlouva musí obsahovat den nástupu do práce. Je to důležité proto, že tímto dnem vzniká pracovní poměr, ze kterého vám plynou určitá práva (samozřejmě vedle sjednaných povinností). Neznamená to ale, že musí být nutně určen konkrétním datem, stačí i to, že daný den sice není výslovně řečený, ale je jasně určitelný – např. jako sedmý den po skončení předchozího pracovního poměru.
Co dalšího může pracovní smlouva ještě obsahovat?
Jelikož jde ze své podstaty o smlouvu, je na vůli obou stran, co si v ní nad rámec povinných náležitostí stanovených zákonem domluví. Takovými nadrámcovými ujednáními pak mohou být např. pracovní doba, mzda a ujednání s ní související, povinnost mlčenlivosti, konkurenční doložka či jiná ujednání o dalších pracovních podmínkách, včetně např. stanovení nutnosti pravidelných lékařských prohlídek apod.
Že některá pracovní smlouva neobsahuje všechny zákonem požadované náležitosti, není ani zdaleka nic neobvyklého – zaměstnavatelé se v této oblasti dopouštějí mnoha chyb. Pokud máte pocit, že s vaší pracovní smlouvou není něco v pořádku, nebo si ji jen chcete nechat prověřit, obraťte se na odborníky a využijte právní služby advokáta, který vám jistě ušetří mnoho trápení.
Chcete sepsat pracovní smlouvu nebo řešíte jiný problém? Neváhejte se na nás obrátit!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek