Chcete pro své sledující na Facebooku či blogu, odběratele na YouTube připravit internetovou soutěž? Zajímá vás současná právní úprava marketingových soutěží nebo potenciální budoucí problémy s nimi? V našem článku se dozvíte vše, co by vás v souvislosti s pořádáním online spotřebitelských soutěží mohlo zajímat.
Jedním ze zákonů, jež vyplynul z členství v Evropské unii, vůči kterému byla česká veřejnost velmi skeptická, je zákon o hazardních hrách. Byla to ale právě EU, díky které teď Češi mohou vyhrát ze soutěží v supermarketu například auto.
Soutěže – způsob jak snadno a rychle a poměrně za nízkých nákladů pomoci své značce, svému zviditelnění, nasbírání nových kontaktů a budování zákaznické základny. Marketingové soutěže byly dlouho regulovány zákonem o loteriích a jiných podobných hrách. Od 1. 1. 2017 byl ale nahrazen zákonem o hazardních hrách. V roce 2017 došlo k výraznému uvolnění spotřebitelských soutěží. Marketingová – spotřebitelská soutěž již totiž není hazardní hrou, ale spíše marketingovým nástrojem. Nyní již tedy není potřeba omezovat výši výhry částkami 20 000 Kč za jednotlivou výhru, respektive 200 000,- Kč v každém roce. Rovněž není potřeba registrace na Finančním úřadě. Podmínkou však zůstává, aby taková soutěž nepodléhala žádnému vkladu, jinak se o hazardní hru již jedná. Za hazardní hru se pak považuje hra, sázka nebo los, do níž sázející vloží sázku. Návratnost této sázky není nikterak zaručena. Výhra nebo prohra je závislá zcela nebo z části na náhodě nebo neznámé okolnosti. Druhy hazardních her, které lze provozovat po internetu jsou loterie, kursová sázka, totalizátorová hra, bingo, technická hra a živá hra. Účastník internetové hazardní hry je ten, kdo se k účasti na hře registroval nebo zaplatil vklad a má bydliště v České republice. Internetové hry se může účastnit předem neomezený počet osob.
Marketingové soutěže a ochrana spotřebitele
„Obchodní praktika je nekalá, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil.“ Například nedodržování pravidel soutěže ze strany provozovatele spotřebitelské soutěže nebo neposkytnutí avizovaných výher pak je právě takovou nekalou obchodní praktikou. Dozorujícím a kontrolním orgánem je Česká obchodní inspekce, která má oprávnění k uložení pokuty až ve výši 5 mil. Kč.
Pravidla soutěže by vždy měla být transparentní
Základním bodem budou i nadále pravidla soutěže – ta mají vždy co nejdetailněji upravovat podmínky účasti, určení pořadí výherců, vymezení výhry, podmínky vyloučení účastníků, ochranu osobních údajů a podobně. Pravidla je potřeba vždy uveřejnit na webových stránkách provozovatele soutěže a ponechat je tam po celou dobu trvání soutěže. To je bohužel skutečnost, kterou mnoho podnikatelů a firem často ignoruje a podmínky soutěží nemají zveřejněny.
V případně, že se pak bude jednat o hazardní hru, jsou podmínky pro takovou „soutěž“ mnohem více regulované. Internetové stránky, na nichž lze provozovat takovou hru, musí být dostupné v českém jazyce a musí obsahovat řadu povinných informací pro účastníky internetové hry. Provozovatel musí zveřejnit své identifikační a kontaktní údaje, označení orgánu státní správy, který hazardní hru povolil a číslo tohoto povolení, kontaktní informace na instituci zabývající se prevencí a léčbou problému souvisejících s patologickým hráčstvím a informaci o tom, že účast na hazardní hře je zakázána osobám mladším 18 let.
Dále musí internetové stránky upravit tak, aby po celou dobu, po kterou se účastník účastní hazardní hry, byla viditelně zveřejněna délka účasti na hazardní hře a varování, že účast na hazardní hře může být škodlivá. Také musí účastníkovi umožnit dostupným způsobem zveřejnit zůstatek na uživatelském kontu a u typů her, které to umožňují, také údaje o nejvyšší sázce, výhře a hodinové prohře.
Pozor na sázky
Nová úprava spotřebitelských soutěží uvolňuje dosavadní právní regulaci a tím se mohou začít v praxi používat nové marketingové prostředky. Nyní stačí pouze eliminovat úhradu sázky do hry a o jejím výsledku rozhodne částečně nebo úplně náhoda. Zjednodušeně, spotřebitel pro účast v soutěži nesmí být vyzýván k poskytnutí hodnoty, která se mu nijak nemusí vrátit. Například nesmí být účast podmíněna nákupem zboží dražšího, než je jeho běžná hodnota. Pokud by bylo potřeba k zapojení do soutěže využít SMS zprávy, nesmí být zpoplatněna nad rámec běžného tarifu.
Daňové aspekty
Jakákoli výhra je považována za zdanitelný příjem výherce, který, pokud přesáhne hodnotu 10 000,- Kč, podléhá dani z příjmu ve výši 15 %. Jiný může být postup u finančních či věcných výher.
Pravidla a podmínky soutěže musí být nastaveny správně
Pro předejití jakýmkoli nejasnostem týkajících se nastavení podmínek soutěže nebo vyhodnocování soutěže doporučujeme konzultaci s právními odborníky, kteří vám poradí jak v poli daňovém, právním, tak i z hlediska marketingových tahů, které by nemusely být právně správně.
Potřebujete pomoci se správním nastavením online soutěže? Kontaktujte naše právníky!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek