Množství cestujících přepravených letecky každoročně stoupá. S tím souvisí i vzrůstající možnost rizika vzniku závažných potíží a nepohodlí cestujících. Jelikož Evropská unie klade veliký důraz na ochranu spotřebitele, poskytuje vysokou ochranu i cestujícím v rámci letecké dopravy, a to především na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě. Výhoda pro cestující spočívá v tom, že jelikož jde o nařízení, platí jeho obecná závaznost a bezprostřední použitelnost. Každý občan EU se proto může domáhat svého práva přímo na základě tohoto nařízení u soudu ve členském státu EU, aniž by toto nařízení muselo být začleněno do vnitrostátního práva.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady pro práva cestujících
Nařízení řeší tři problémové situace, které mohou cestujícím v letecké dopravě nastat – odepření nástupu na palubu letadla, zpoždění letu a zrušení letu, a odškodnění za ně. Ne vždy však cestující mohou toto odškodnění získat. Pokud byla událost, kvůli které došlo k některé ze situací, způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Mezi tyto situace patří například politická nestabilita v zemi, nepříznivé povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika, ale i například stávka zaměstnanců aerolinií, což může být v evropském prostředí poměrně častý jev.
Územní omezení práv cestujících v letecké přepravě
Jelikož nařízení je předpisem EU, je logické, že oblast působnosti tohoto předpisu bude omezená. Nařízení se vztahuje na cestující odlétající z letiště nacházejícího se na území členského státu, z letiště umístěného na území třetího státu při letu směřujícím na území členského státu, pokud je let operován leteckým dopravcem EU, tedy takovým, který získal provozní povolení od některého ze členských států.
Pro získání odškodnění musíte dodržet podmínky přihlášení k přepravě
Další podmínkou pro úspěšné uplatnění svého práva na odškodnění je řádné přihlášení k přepravě. Co si pod tím lze představit? V naprosté většině případů dostanete ke své letence pokyny, abyste se dostavili na letiště minimálně dvě hodiny před odletem. V tomto případě se jedná o předem písemně stanovený čas uvedený leteckým přepravcem, který je nutné dodržet pro úspěšné uplatnění svých práv. Pokud dopravce neuvede žádný čas, platí, že tak musí cestující učinit nejpozději do 45 minut před zveřejněným časem odletu. Mnoho lidí vnímá jako dvouhodinový předstih na letišti jako zbytečnost. Pokud ale nepřijdete včas, může se stát, že Vaše místo v letadle bude obsazeno a Vy se nebudete moci domoci svého práva na let.
Odepření nástupu na palubu letadla
První ze situací, která může nastat, je odepření nástupu na palubu. Je celkem běžnou praxí leteckých dopravců prodat více letenek, než je míst v letadle. Je totiž statisticky dokázáno, že ne všichni cestující se k přepravě dostaví. Pokud by však přeci jen nastala situace, kdy by se k přepravě dostavilo víc cestujících, než je sedadel v letadle, musí nejprve dopravce vyzvat dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervací podle podmínek dohodnutých mezi tímto cestujícím a dopravcem. Někdy se stane, že takový dobrovolník se přihlásí. O den zpožděný přílet na dovolenou se může někomu za vysokou kompenzační částku a noc strávenou v luxusním hotelu vyplatit. Pokud by se však dobrovolník nenašel, může dopravce odepřít cestujícímu nástup na palubu i proti jejich vůli. Za to cestujícímu náleží finanční kompenzace ve výši 250 EUR u letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 EUR u letů v rámci EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce 1500-3500 kilometrů. Ostatní lety jsou kompenzovány částkou 600 EUR. V určitých případech může být kompenzace o 50% snížena, a to v závislosti na rozdílu času příletu původního a přesměrovaného letu. Zároveň má cestující právo na proplacení výdajů, tedy náhradu pořizovací ceny letenky nebo pořízení zpáteční letenky do původního místa odletu, a výdajů na přesměrování. Cestující má i právo na poskytnutí péče, pokud to bude nutné, tedy na stravu, občerstvení, ubytování v hotelu s přepravou do něj.
Zrušení letu
U zrušení letu má cestující nárok na náhradu škody pouze v určitých případech. Vždy má ale nárok na proplacení výdajů na let nebo na přesměrování letu. Současně má také nárok na poskytnutí péče. U zpožděných letů je dán nárok pouze na poskytnutí péče. Šíře této péče závisí na délce zpoždění.
Znejte svá práva při cestování
Při použití tohoto nařízení nejsou dotčena ostatní práva cestujících na jiné náhrady. Je ovšem důležité, aby každý cestující znal svá základní práva a mohl se jich u leteckého dopravce úspěšně domáhat. Pokud s Vámi není nakládáno v souladu s tímto nařízením, účinně se před jednáním leteckého dopravce braňte.
Byli jste poškozeni leteckou společností? Pomůže Vám s řešením náhrady škody!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek