Kdo by neznal starou dobrou zásadu, že smlouvy se mají dodržovat? Pravděpodobně ji známe všichni. Problém ale je, že se jí ne úplně všichni řídí, a to platí i v běžných závazcích, ne jen mezi podnikateli. Zákon pro takové případy nabízí různé možnosti, jak si dodržení smluvních povinností zajistit, a v případě, že k jejich splnění i přesto nedojde, nabízí vedle toho také bohaté možnosti kompenzace pro toho, komu tímto nesplněním bude způsobena nějaká škoda nebo mu to uškodí nějak jinak. Jaké to jsou?
Co se děje při porušení smluvní povinnosti
Smlouva vzniká dohodou dvou nebo více stran, které si v ní sjednají vzájemná práva a povinnosti. Každý obchod stvrzený písemnou a podepsanou smlouvou je uzavírán za nějakým účelem – ten je zpravidla naplněn tehdy, když obě nebo všechny strany svoje závazky splní řádně a hlavně včas.
Pokud jako podnikatel například uzavřete smlouvu se svým dodavatelem s tím, že vám má do určitého data dodat přesně vymezený materiál, jistě budete mít na včasném a řádném splnění tohoto jeho závazku zájem. Už jen z toho důvodu, že na včasném a řádném dodání tohoto materiálu závisí splnění vašeho závazku vůči zákazníkovi, který si u vás objednal vyrobení určitého produktu.
Co se však stane v případě, že tento dodavatel svůj závazek nedodrží? Co když poruší sjednané obchodní podmínky? V takové situaci dojde k modifikaci původní smlouvy, a to takovým způsobem, že vedle původních povinností bude dotyčná strana muset splnit ještě povinnosti další. To v praxi znamená, že výše zmíněný dodavatel v případě nedodání materiálu nebo dodání jiného, než toho objednaného nejenže bude muset dodat ten materiál, který původně ve smlouvě slíbil, ale ještě k tomu bude muset splnit něco navíc, a to v závislosti na tom, jak svoji povinnost porušil.
Druhy odpovědnosti za porušení smlouvy
Porušíte-li svoji povinnost vyplývající ze smlouvy, vznikne vám odpovědnost za to, co tímto svým porušením druhé straně způsobíte. V závislosti na tom tak může jít o odpovědnost za prodlení, škodu či vady.
Odpovědnost za prodlení
Tento druh odpovědnosti vás potká tehdy, když nesplníte svoji smluvní povinnost včas v dohodnutý den. Představte si, že jste v našem příkladě na straně dodavatele – ve smlouvě se zavážete, že dodáte materiál do konkrétního data, ale z různých důvodů (které až na výjimky nejsou pro vznik vaší odpovědnosti podstatné) tento závazek nesplníte. Za tento váš prohřešek vám hrozí následující:
- odstoupení druhé strany od smlouvy – v takovém případě jí budete muset vrátit všechny peníze, které vám za materiál už zaplatila
- právo druhé strany na smluvní pokutu – byla-li ve smlouvě sjednána
- právo druhé strany na zákonem stanovený či smlouvou sjednaný úrok z prodlení – v případě, že jste podnikatel, může smluvní úrok dosahovat celkem značné výše.
Odpovědnost za škodu
Ta vzniká, způsobíte-li druhé straně porušením své povinnosti nějakou újmu – např. zákazník přijde za truhlářem, aby mu vyrobil pro jeho novou kancelář dvacet stolů na míru. Truhlář si u vás obratem objedná potřebný materiál, a protože jde o velkou zakázku, přikoupí nové stroje, pronajme další výrobní prostory a přijme nové zaměstnance, aby vše včas stihl.
Pokud vy mu ale předmětný materiál nedodáte, popř. nebude takové kvality či kvantity, na které jste se domluvili, může se stát, že zákazník od smlouvy na dodání stolů odstoupí, truhlář nedostane zaplaceno, a navíc ještě prodělá na tom, že kvůli této zakázce rozšířil svůj provoz. Jde o jeho újmu vyčíslitelnou v penězích, kterou jako škodu může vymáhat právě po vás.
Odpovědnost za vady
Pokud druhé smluvní straně dodáte věc, která nemá ve smlouvě dohodnuté vlastnosti, jde o věc vadnou – například plyšová hračka, která měla také hrát určitou melodii, je pouze plyšovou hračkou. V takovém případě má druhá strana nárok na:
- dodání náhradního plnění
- výměnu za tu samou věc bez vad
- opravu
- poskytnutí slevy
- odstoupení od smlouvy – v případě, že vada je tak podstatná, že brání užívání dané věci k účelu, ke kterému je určena.
Vady by měly být vytknuty hned, jak si jich dotyčná smluvní strana všimne a uplatněny v souladu s reklamačním řádem. V rámci reklamace je pak nutné sdělit, jaké právo z vadného plnění z těch výše vyjmenovaných si strana vybere.
Porušení smluvních povinností není radno brát na lehkou váhu. Jak je vidět, možných sankcí je celkem dost a ve většině případů se vám určitě nevyplatí – zejména pak smluvní pokuty či úroky z prodlení, nehledě na to, že vám to může u zákazníků pokazit reputaci. Může se samozřejmě stát, že smlouvu nemůžete dodržet z důvodů, za které absolutně nemůžete. V takovém případě se určitě obraťte na advokáta a využijte jeho právní služby, abyste pak nemuseli někomu plnit něco, na co nemá nárok.
Tip: „Pes mi sežral fakturu…“ – pozor, tyto a podobné výmluvy vás nezachrání!
Pokud se vám nepovede dodržet termín plnění stanovený ve smlouvě, pak byste měli mít na paměti, že vám z hlediska vaší odpovědnosti za prodlení s plněním nebudou žádné výmluvy moc platné. Ačkoli existuje pár výjimek, které vás této vaší odpovědnosti zprostí, jsou to výjimky velice konkrétní a bylo by třeba velice detailně posoudit celý váš konkrétní případ, abyste si mohli být jistí, že jeho okolnosti na tyto výjimky přesně sedí. Proto své závazky raději plňte včas, a pokud z nějakého důvodu nemůžete, vždy se to snažte s druhou stranou řešit rychle a hned, dokud to ještě jde.
Podnikáte a potřebujete právní pomoc? Kontaktujte nás!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek