Je obecně známo, že spotřebitel požívá široké právní ochrany, co se týče odpovědnosti prodávajícího za vady výrobku, u smluv uzavíraných mimo obchodní prostory, u smluv uzavíraných na dálku, či u možnosti uplatnit reklamaci nebo u záruční doby, výčet je opravdu velice dlouhý. Jaká je ale situace, pokud nakupujete zboží či objednáváte služby jako podnikatel? Chrání vás zákon podobně jako spotřebitele, nebo se na vás zapomnělo?
Kdo je podnikatel
V první řadě je nezbytné určit, kdo je to podnikatel. Občanský zákoník nám poskytuje odpověď na tuto otázku hned několikrát. Obecně je za podnikatele považován ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku. Rovněž je podnikatelem osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání, popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele. Rovněž za podnikatele považujeme osoby zapsané v obchodním rejstříku, a osoby podnikající na základě živnostenského oprávnění.
Shrneme-li výše uvedené, podnikateli jsou obchodní společnosti a fyzické osoby podnikající, lidově řečeno firmy a živnostníci. Úprava je různá u obou forem podnikání, proto se na ně podíváme blíž.
Firma to má horší aneb záruka na zboží u firem v praxi
Zákon nám stanovuje obecné pravidlo, že firma nikdy nemůže vystupovat jako spotřebitel. Tím je situace zcela jasná, byť pro firmu do značné míry nevýhodná. V žádném případě nelze na firmu aplikovat zákonná ustanovení poskytující ochranu spotřebitelům. Nakupuje-li zboží firma, prodávající odpovídá ze zákona pouze za vady, které má věc v okamžiku převzetí, i když se tyto vady projeví později.
Firma, resp. osoby za ní jednající jsou povinny si zakoupené zboží zkontrolovat a zjištěné vady bez zbytečného odkladu prodávajícímu vytknout. Byť může firma následně vytknout prodávajícímu vadu zboží, která se projeví později, musela by však prokázat, že zboží mělo tuto vadu již v okamžiku převzetí, což může být velmi komplikované.
Záruka se na zboží koupené firmu sice nevztahuje, lze však sjednat záruku za jakost. Tou se prodávající zavazuje, že bude zboží po určitou dobu způsobilé pro obvyklý účel, nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Záruka za jakost může mít několik forem, může být zakotvena ve smlouvě, uvedena na obalu výrobku jako expirační doba, nebo uvedena prodávajícím přímo na faktuře. Rovněž nebude na škodu prostudovat si všeobecné obchodní podmínky prodávajícího, které by měl mít dostupné na internetových stránkách, jelikož se u nákupu např. v e-shopu uzavírají smlouvy tzv. adhezním způsobem; jejich obsah je jednostranně určen prodávajícím a kupující nemá možnost ho měnit.
Firma může nanejvýš odstoupit od smlouvy, čímž se smlouva ruší od počátku a strany si vrátí, co si vzájemně plnily. Aby tak mohla učinit, musel by prodávající nechat lhůtu k odstranění vady marně uplynout, a i to jen za předpokladu, že by firma prokázala, že zboží mělo vadu již při jeho převzetí.
A co živnostník a jeho záruka na zboží?
I živnostník při výkonu své podnikatelské činnosti vstupuje do vztahu s prodávajícím jako firma. Neuplatní se žádná ochrana, jak je tomu u spotřebitelů, tj. žádná záruka za zboží (není-li to s prodávajícím sjednáno jako záruka za jakost).
Pokud živnostník jako kupující uvede svoje identifikační číslo (IČ), lidově řečeno tak nakupuje na IČO, přičemž prodávající důvodně očekává, že zboží prodává živnostníkovi v rámci jeho podnikatelské činnosti, jako jinému podnikateli. V takovém případě se bez dalšího postupuje stejně jako u firmy.
Je tady však jedna výjimka, a to ta, že živnostník má možnost namítnout (a zároveň prokázat), že zboží nakupuje mimo svou podnikatelskou činnost. Obvykle se jako příklad uvádí nákup kočárku pro dítě; je však nezbytné uvést, že by v takovém případě živnostník neměl mít jako podnikatelskou činnost prodej dětského oblečení, hraček a doplňků, protože by u prodávajícího jistě nepochodil. Jiným příkladem může být nákup traktoru živnostníkem, který podniká v oblasti IT. Za takové situace by živnostník bez ohledu na to, že je podnikatel, vystupoval jako spotřebitel a tím pádem by požíval veškerou zákonnou ochranu, včetně záruky za zboží.
Pokud tedy nakupujete zboží jako podnikatel, vaše ochrana ze zákona je v tomto případě téměř nulová. Někteří prodejci však i pro podnikatele ve svých obchodních podmínkách vymezují záruku na zakoupené zboží. Ve většině případů se jedná o šest měsíců.
Náš tip
Pokud nakupujete zboží jako podnikatel, zjistěte si předem, který prodejce vám záruku garantuje a který nikoliv. V některých případech si také můžete záruku dokoupit, což se může vyplatit u nákupu zboží ve vyšších cenových kategoriích.
Podnikáte a nebaví vás to věčné papírování? Kontaktujte nás a my vám vše nastavíme tak, abyste mohli klidně spát!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek