Internetový obchod, který bývá většinou označován anglickým názvem e-shop, je webová aplikace, prostřednictvím které obchodník nabízí své zboží a služby. Výhoda internetového obchodu spočívá v tom, že si zákazník může na jedné internetové stránce zboží vyhledat, vybrat a také ho rovnou koupit.
Je nutné si uvědomit, že podnikání po internetu se nijak neliší od jiného způsobu podnikání a je třeba k němu mít buď živnostenské oprávnění, nebo je nutné podnikat jako právnická osoba. Na tomto místě se však nebudeme zabývat obecnými podmínkami podnikání. Pojďme se podívat, jaké další specifické požadavky musíte splnit, pokud si chcete zřídit e-shop.
Uzavírání smluv na dálku
Pokud obchodujete po internetu, nese to s sebou mnohá specifika. Své smlouvy se zákazníky totiž uzavíráte zvláštním, tzv. distančním, způsobem. Z takto uzavřených smluv vyplývá zákazníkům mnoho oprávnění, prodejcům – provozovatelům e-shopů na druhou stranu mnoho povinností. Tou základní povinností je informační povinnost. Je důležité si dát pozor na to, jestli se dá na stránkách e-shopu dohledat všechny zákonem stanovené informace a jestli jsou tyto informace úplné. Oblasti, ve kterých je nutné věnovat zvýšenou pozornost úplnosti a dostupnosti informací, jsou obchodní podmínky, reklamační řád a prohlášení o ochraně osobních údajů.
Dbejte na dobré obchodní podmínky e-shopu
Při přípravě obchodních podmínek je potřeba vynaložit maximální obezřetnost. Je vhodnější nechat si vyhotovit obchodní podmínky odborníkem. Vyhnete se tak následným nepříjemnostem, které by mohly nastat, pokud by ve Vámi vyhotovených obchodních podmínkách chyběly některé podstatné informace, nebo pokud byste uváděli informace neplatné nebo dokonce zakázané. Je potřeba si uvědomit, že se pohybujeme v oblasti spotřebitelského práva, díky kterému se spotřebitel těší velké ochraně. Pamatujte na to, že pokud je v obchodních podmínkách uvedeno něco, co je v rozporu s platnou právní úpravou, bude to považováno za neplatné a to i v případě, kdy zákazník při objednávce vyjádří svůj souhlas s obchodními podmínkami.
Vyhněte se nekalým obchodním praktikám při provozování e-shopu
V souvislosti s tím se internetový obchodník může dopustit nekalých obchodních praktik. Takovou praktikou je především klamání spotřebitele, které spočívá v tom, že obchodník uvede věcně nesprávnou informaci, zejména o podmínkách uzavření smlouvy či uplatnění práv, což může vést spotřebitele k rozhodnutí, které by jinak neučinil.
Dalšími prohřešky internetových obchodů, jsou ty související s reklamačním řádem. E-shopy často řádně neinformují spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace. Zcela základními informacemi, které musí reklamační řád obsahovat, jsou sdělení, jak reklamaci oznámit, na jakou adresu reklamované zboží dopravit, za jakých podmínek reklamaci nelze uplatnit a jak bude zákazníka o vyřízení reklamace informovat. Mezi protiprávní jednání patří i nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace. O reklamaci musí být rozhodnuto ihned, pokud se nejedná o složitý případ. Ve složitých případech musí být o reklamaci rozhodnuto do tří pracovních dní. Obchodník má však k dispozici také přiměřenou dobu k odbornému posouzení vady. Samotná reklamace pak musí být vyřízená nejpozději do třiceti dnů. Každý řádný obchodník by měl co nejvíce dbát na prevenci reklamací. Těm nejlépe předejde tím, že bude o svých produktech v internetovém obchodě poskytovat co největší množství pravdivých informací.
Odstoupení od smlouvy do 14 dnů
Jedním z pro obchodníka nepříjemných pravidel, které je specifické pro smlouvy uzavírané na dálku, je možnost zákazníka od smlouvy odstoupit ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží. Okamžikem odstoupení přitom není moment vrácení zboží, ale moment doručení oznámení o odstoupení. Ten může být doručen např. prostřednictvím pošty nebo emailu. Zboží je zákazník následně povinen předat bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení. Po odstoupení od smlouvy musí obchodník zákazníkovi vrátit veškeré peněžní prostředky, které od něj přijal.
Registrace na úřadě pro ochranu osobních údajů
Jak je zmíněno výše, obchodník musí zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů, s čímž souvisí také povinnost zaregistrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů ještě před zahájením provozování činnosti internetového obchodu. Oblast ochrany osobních údajů je velmi citlivá. Obchodník může osobní údaje využít pouze k uskutečnění plnění smlouvy se zákazníkem. Za žádných okolností je nesmí poskytnout třetím stranám.
ČOI může provozovateli pěkně zatopit
Provozování internetového obchodu s sebou nese mnoho nástrah a rizik. Souvisí většinou se zvýšenou ochranou spotřebitele. Ti si navykli hlásit veškerá příkoří, kterých se jim dostalo ze strany internetových obchodníků, přímo orgánům České obchodní inspekce, která poté provede kontrolu e-shopu. Pokud jsou pochybení e-shopu závažná, může vést v krajním případě až k tomu, že se internetový obchod zveřejní v seznamu rizikových e-shopů na stránkách České obchodní inspekce. Na druhou stranu, jestliže budete v obchodním styku jednat poctivě, jediné riziko spojené s Vaším internetovým obchodem, bude to podnikatelské.
Nechte si poradit od advokáta a vyhnete se mnoha komplikacím!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek