Každý se někdy ocitl v situaci, kdy mu kurýr donesl balíček a v něm objevil produkt, který si sám neobjednal. Mohl se tam dostat například z nepozornosti podnikatele, který při balení objednávky přibalil věc navíc. Člověk pak neví, co má s věcí dělat. Pokud ji pošle zpět, bude muset hradit poštovné a může mít oprávněnou obavu, že mu ji podnikatel neproplatí. Někomu se zas nechce ztrácet čas s balením a odesílám něčeho, co si vlastně ani neobjednal a jen by mu to komplikovalo život.
V tomto článku se podíváme na problematiku tzv. neobjednaného plnění a poradíme vám, jak v případě nechtěné zásilky postupovat.
Co je to neobjednané plnění?
Institut neobjednaného plnění upravuje ustanovení § 1816 občanského zákoníku, které stanoví, že pokud plnil podnikatel spotřebiteli bez předchozí objednávky, není spotřebitel povinen zboží na své náklady vrátit nebo oznámit podnikateli jeho obdržení.
Z citovaného ustanovení jasně vyplývá, že o neobjednaném plnění hovoříme pouze v souvislosti se vztahem mezi podnikatelem a spotřebitelem. V případě neobjednaného plnění není uzavřena smlouva mezi podnikatelem a spotřebitelem, a proto se nejedná ani o dar se strany podnikatele, neboť v takovém případě by musela být uzavřena darovací smlouva.
Jak postupovat v případě neobjednaného plnění?
V případě, že spotřebitel obdrží od podnikatele plnění navíc, které si neobjednal, jedná se o neobjednané plnění a spotřebitel má právo zboží užívat. Podnikatel je totiž oprávněn zaslat spotřebiteli plnění jen v případě, že si zboží nebo službu prokazatelně objednal nebo s jeho zasláním výslovně souhlasil.
Spotřebitel se po obdržení neobjednaného plnění stává dle zákonné dikce poctivým držitelem. Poctivým držitelem je ten, kdo se z přesvědčivého důvodu domnívá, že mu náleží právo, které vykonává. Poctivý držitel pak může v mezích právního řádu věc držet, užívat ji, zničit ji nebo s ní i jinak nakládat s tím, že ze svého jednání není nikomu odpovědný.
Neobjednané plnění jako klamavá reklama?
Jak bylo výše uvedeno, podnikatel může spotřebiteli dodat zboží nebo službu pouze v případě, že si ji spotřebitel objedná nebo se zasláním výslovně souhlasí. Pokud by podnikatel dodával spotřebitelům neobjednané zboží nebo služby, mohlo by být takové jednání chápáno jako agresivní obchodní praktika.
Někteří podnikatelé totiž neobjednané zboží nebo služby nedodají omylem, ale v úmyslu přinutit spotřebitele zakoupit si něco navíc. Často se totiž stává, že podnikatelé s neobjednaným plněním zašlou i výzvu k úhradě kupní ceny zboží nebo služby, popřípadě výzvou spotřebitele k úhradě nákladů dodání. Spoléhají na to, že se spotřebiteli nebude chtít věc řešit, zalekne se a neobjednané plnění raději uhradí.
Rada závěrem
V tomto článku jsme vás seznámili se základními principy neobjednaného plnění. Jak bylo výše uvedeno, občas se stane, že se podnikatel ve velkém množství objednávek splete a přibalí do objednávky zboží, které si nikdo neobjednal. Na druhé straně jsou tu i tací podnikatelé, kteří zboží navíc zasílají úmyslně s vidinou vyššího zisku a s očekáváním, že spotřebitel podlehne tlaku a cenu uhradí.
Je však pravdou, že spotřebitel nemá povinnost hradit cenu neobjednaného zboží a služeb, ba co víc, není povinen oznámit podnikateli, že obdržel neobjednané zboží a od převzetí zboží se stává poctivým držitelem a může se zbožím nakládat podle svého uvážení.
Teď už víte, co dělat s neobjednaným zbožím, které vám podnikatel dodal bez vašeho souhlasu. Chcete-li být připraveni i na další podobné situace, sledujte nás. Pravidelně přinášíme užitečné právní rady a tipy, které vám pomohou lépe se orientovat v každodenních problémech.
Potřebujete zastoupit ve spotřebitelském sporu? Neváhejte se na nás obrátit!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek