Když se řekne pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, možná si mnoho lidí nedokáže vybavit nic konkrétního. Není divu – lidově se totiž zažilo označení tzv. povinné ručení, přestože se obsahově jedná o totéž. Povinným ručením rozumíme zákonnou povinnost pojistit se proti škodě na majetku či újmě na zdraví způsobené provozem vozidla, a to typicky proti nehodám, ale třeba i v případě neškodných „ťuknutí“ na parkovišti.
Dne 1. dubna nabyl účinnosti nový zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který v plném rozsahu nahradil starší předpis z roku 1999 a jeho prováděcí vyhlášky. Povinnost sjednat pojištění se přenáší z vlastníka vozidla na jeho provozovatele, zákon též počítá od 1. října 2024 se zrušením tzv. zelených karet, které budou nahrazeny elektronickou evidencí. Blíže si jednotlivé novinky rozebereme níže v článku.
Přenesení odpovědnosti na provozovatele vozidla
Za dřívější právní úpravy byl osobou povinnou ke sjednání pojištění vlastník vozidla. Nový zákon ukládá tuto povinnost jeho provozovateli. Jenže kdo je provozovatelem vozidla? Má se za to, že provozovatelem vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru zapsána jiná osoba. Povinnost pojištění odpovědnosti tak například nedopadá na řidiče, který si auto jen krátkodobě půjčil.
Přestože tak provozovatelem vozidla často bude fakticky i nadále jeho vlastník, bude jím moci být i osoba, kterou k provozování vozidla opravňuje dohoda mezi ní a vlastníkem. V takovém případě bude rozhodující obsah této dohody, resp. v jakém rozsahu vlastník na tuto osobu přenesl svá práva a povinnosti. To znamená, že provozovatelem může být i někdo jiný; jiná osoba, která vozidlo dlouhodobě fakticky používá.
Zrušení zelených karet
Nový zákon o pojištění odpovědnosti ruší od října 2024 zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky. Papírový doklad bude nahrazen elektronickou evidencí předmětného pojištění.
Zelenou kartu (tzv. mezinárodní kartu automobilového pojištění) však lze stále doporučit pro cesty do zahraničí. Pojistitel tuto kartu vydá na žádost pojistníka, jde-li o pojištění odpovědnosti týkající se provozu motorového vozidla. Chcete-li sjednat pojištění cizozemského vozidla, zelenou kartu vám vydá bezprostředně po sjednání Česká kancelář pojistitelů.
Zvýšení limů plnění
Limity pojistného krytí u povinného ručení představují maximální částku, která se v případě škodné události (dopravní nehodě) vyplácí poškozenému z povinného ručení. Nový zákon tyto limity zvyšuje z původních 35 mil. Kč na 50 mil. Kč při újmě na zdraví na každého poškozeného a 50 mil. Kč při majetkové škodě bez ohledu na počet poškozených.
Klientům, kteří mají nyní sjednané povinné ručení s nižšími limity, se limity navýšily automaticky ke dni účinnosti zákona na 50 mil. Kč, a to bez vlivu na výši pojistného.
Rozšíření povinnosti zřídit si pojištění
Až doposud před přijetím nové úpravy se pojišťovací povinnost nevztahovala na vozík pro invalidy, potahové vozidlo a nemotorové vozidlo tažené nebo tlačené pěší osobou, jízdní kolo a koloběžka, pokud nejsou schváleny jako druh vozidla motocykl.
Nový zákon o pojištění odpovědnosti již nezahrnuje výčet různých typů vozů, které jsou vozidlem, ale nahrazuje je jednotným kritériem konstrukční rychlosti a provozní hmotnosti. Dle nového zákona je tak vozidlem:
- motorové vozidlo, určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem:
a)jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km.h-1, nebo
b)jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km.h-1 - Přípojné vozidlo určené k užití s vozidly s těmito vozidly
Dle nového zákona se za vozidlo považuje i moped, splňuje-li podmínky výše, s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání. Znamená to tedy, že z předmětu úpravy jsou vyloučena elektrokola, takže se na ně povinnost sjednání povinného ručení nevztahuje.
Opakem jsou ale elektro koloběžky, které povinné ručení sjednané mít musí, jestliže splňují podmínky zmiňované výše (rychlost a hmotnost).
Závěr aneb co si mám z toho odnést?
Nový zákon o povinném ručení obsahově i ideově přejímá poslední evropské směrnice týkajících se automobilové dopravy, ale taktéž byl přijat se zřetelem k tomu, že jeho starší verze prošla desítkami novelizací, které vedly k celkové nepřehlednosti předpisu. Přestože se v říjnu roku 2024 rozloučíme s fyzickými zelenými kartami, dosavadní povinnosti související s povinným ručením zůstávají.
Náš tip:
Nezapomeňte si tedy pohlídat, že je vaše vozidlo pojištěno, a že vám nevznikly žádné nedoplatky na pojistném. Jízda bez příslušného pojištění je totiž přestupkem a znamená zbytečné komplikace při řešení pojistných událostí. Opatrnost se vyplácí.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek