Se zřízením e-shopu souvisí zejména široká informační povinnost provozovatele e-shopu. Na stránkách e-shopu musí být dohledatelné všechny zákonné informace. Vzhledem k tomu, že na e-shopu dochází k obchodnímu styku podnikatele a spotřebitele distančním způsobem, je spotřebiteli poskytována vysoká ochrana a podnikatel s tím musí počítat.
Obchodní podmínky musí mít každý e-shop
Obchodní podmínky jsou dokument, který musí mít každý e-shop a musí být na internetových stránkách snadno k nalezení, aby do nich mohl každý zákazník nahlédnout. Pokud e-shop obchodní podmínky nemá, nebo tyto podmínky obsahují informace, které jsou v rozporu se zákonem, vystavuje se podnikatel možnému postihu ze strany České obchodní inspekce.
Obchodní podmínky nejsou samotnou kupní smlouvou, která se uzavírá přijetím nabídky, tedy objednáním zboží v e-shopu a potvrzením přijetí objednávky. K platně uzavřené kupní smlouvě stačí identifikace smluvních stran, identifikace zboží a stanovení ceny. Z toho je patrné, že obsah kupní smlouvy je velmi stručný, a proto je nutné doplnit určitá pravidla nákupu a prodeje. Z toho důvodu musí kupující před samotnou koupí souhlasit s obchodními podmínkami.
Vyvarujte se ustanovením, která jsou v rozporu s ochranou spotřebitele
Obchodní podmínky je třeba připravovat s maximální obezřetností, lepší je využít služeb právníka. Pokud by v obchodních podmínkách chyběly některé informace nebo pokud by v nich byly informace neplatné či zakázané, které by zkracovaly spotřebitele na jeho právech, mohl by se obchodník dostat do potíží. Zejména je třeba varovat před zakotvováním různých tvrdých sankcí pro spotřebitele za odstoupení od smlouvy. Všechna ustanovení obchodních podmínek, která zakládají významnou nerovnováhu práv nebo povinností stran v neprospěch spotřebitele, jsou v rozporu se zákonem a jsou považována za neplatná, a to i v případě, že kupující s obchodními podmínkami souhlasil.
Obchodník vs. podnikatel nebo spotřebitel
Obchodní podmínky musí obsahovat informace o prodávajícím (firmu, IČO, sídlo) a kontaktní údaj na něj, informace o vztahu těchto obchodních podmínek a kupní smlouvy a o okruhu vztahů, na které obchodní podmínky dopadají. Přísné náležitosti obchodních podmínek se vztahují pouze na koupi spotřebitelem, ne právnickou osobou nebo fyzickou osobou, která nakupuje v rámci své podnikatelské činnosti. To je také důvod proč mnoho provozovatelů e-shopů připravuje obchodní podmínky tak, aby se na obchodní případy s jinými podnikateli tyto podmínky nevztahovali (zkracování záruční doby, nemožnost odstoupit od kupní smlouvy ve lhůtě 14ti dnů apod.). Spotřebitele by také měly obchodní podmínky upozornit, že pokud kupní smlouva obsahuje ustanovení odchylující se od obchodních podmínek, platí to, co je v kupní smlouvě.
Cena zboží
Další náležitostí obchodních podmínek je cena zboží. Je pochopitelné, že v obecně formulovaných obchodních podmínkách, které musí pasovat na každou koupi, nemůže být stanovená cena každého jednotlivého kusu zboží nebo služby nabízených v e-shopu. Obchodní podmínky by měly stanovit, kde je cena zboží nebo služby uvedená, jakými způsoby lze kupní cenu uhradit a jaké další náklady jsou s dodáním spojené (poštovné a balné).
Právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy
Podstatnou část obchodních podmínek tvoří informace o právu odstoupit od smlouvy. Obchodní podmínky by měly uvést, kdy je to možné a kdy odstoupit možné není. Také by měly upozornit spotřebitele, že náklady na vrácení zboží (tedy jeho zaslání zpět) nese sám. Právo odstoupit od kupní smlouvy má spotřebitel do čtrnácti dnů od převzetí zboží. V následujících čtrnácti dnech musí spotřebitel zaslat koupené zboží zpět a obchodník musí zaslat zpět peněžní prostředky přijaté od kupujícího. Pokud byl kupujícímu poskytnut společně se zbožím dárek, musí jej kupující při odstoupení od smlouvy vrátit spolu se zbožím.
Ochrana osobních údajů, řešení sporů, práva z vadného plnění
V neposlední řadě jsou důležitou částí obchodních podmínek informace o ochraně osobních údajů, o řešení případných sporů a o právech z vadného plnění. Zejména co se posledního zmíněného týče, musí si obchodník dávat pozor, že pokud dodá spotřebiteli zboží, které si neobjednal, nemusí spotřebitel nic vracet a ani nemusí obchodníka vyrozumět.
Příprava obchodních podmínek je složitá a komplexní záležitost. Je potřeba si při ní dát pozor na to, aby byly dodržena všechna pravidla a náležitosti vyplývající z občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Každý internetový obchodník by proto měl zvážit, jestli se mu vyplatí připravit si obchodní podmínky sám podle nejrůznějších internetových vzorů, nebo jestli vsadit na jistotu a využít služeb právníka.
Kvalitně zpracované obchodní podmínky na míru Vašemu e-shopu připravíme za Vás!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek