Zasílání obchodních sdělení, jako jsou newslettery nebo reklamní e-maily, je běžnou součástí online marketingu. Mnozí podnikatelé ale netuší, že i tato činnost má jasná zákonná pravidla. Kdy je nutný souhlas adresáta? Můžete posílat e-maily stávajícím zákazníkům bez něj? A jak vysoké pokuty hrozí při porušení předpisů? V tomto článku vám přehledně vysvětlíme vše podstatné.
Obchodní sdělení a jejich právní rámec
Základní předpis upravující zasílání obchodních sdělení je směrnice Evropského parlamentu a Rady o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikacích. Směrnice v článku 13 upravuje tzv. nevyžádaná obchodní sdělení, jež byla do našeho právního řádu transponována zákonem o některých službách informační společnosti, který upravuje podmínky šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky.
Dle tohoto zákona je možné šířit obchodní sdělení elektronickými prostředky pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas. Takový souhlas je dle zákonodárce možné získat pouze na základě aktivní činnosti zákazníka. Podnikatel tedy nemůže získat souhlas uživatele prostřednictvím své žádosti o udělení souhlasu, kterou zašle potenciálnímu zákazníkovi.
Dále zákon výslovně uvádí, že zasílání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení je zakázáno, pokud tato pošta není jasně označena jako obchodní sdělení, pokud utajuje totožnost odesílatele, nebo pokud je zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly zasílána obchodní sdělení.
Může podnikatel zasílat obchodní sdělení bez souhlasu adresáta?
Zákon o některých službách informační společnosti uvádí podmínky, při jejichž splnění je podnikatel oprávněn zaslat obchodní sdělení bez předchozího souhlasu zákazníka.
Podnikatel musí zaslat obchodní sdělení zákazníkovi, od kterého podnikatel předtím získal elektronický kontakt pro elektronickou poštu v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby podle zákonných požadavků ochrany osobních údajů. Za druhé se musí jednat o sdělení, které se týká pouze vlastních obdobných výrobků nebo služeb podnikatele. A za třetí, zákazník má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet podnikatele odmítnou souhlas s takovým využitím svého elektronického kontaktu.
Jaké jsou sankce za nevyžádaná obchodní sdělení?
Fyzická osoba se dopustí přestupku, pokud bez souhlasu adresáta hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení. Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že hromadně nebo opakovaně šíří obchodní sdělení, a to bez souhlasu, neoznačené jako obchodní sdělení, skrývající totožnost odesílatele, neobsahující platnou adresu nebo neobsahující možnost jednoduše a zdarma odmítnout udělený souhlas.
Fyzické osobě hrozí pokuta až 100 000 Kč a podnikateli hrozí pokuta až do výše 10 000 000 Kč. Obecným orgánem dozoru nad dodržováním povinnosti při šíření obchodních sdělení je Úřad na ochranu osobních údajů.
Tip na závěr
Právních předpisů, které musí podnikatelé znát a implementovat každoročně přibývá, ať už z prostředí Evropské unie, nebo z činnosti českého zákonodárce. Pokud si nejste jisti všemi svými povinnostmi a obáváte se uložení pokuty za pochybení, obraťte se na naší advokátní kancelář. V týmu máme zkušené advokáty, kteří jsou odborníky v oboru obchodního práva a práva e-commerce.
Potřebujete podporu v oblastní obchodního práva? Neváhejte nás kontaktovat!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek