Klamavá reklama je nekalosoutěžním jednáním, které je schopno vyvolat nepravdivou představu o nabízených výrobcích či službách. Klamavá reklama je spojena s podnikáním nebo povoláním, které je schopno vyvolat již zmíněné následky, čímž může dojít k narušení hospodářské soutěže. Právní úpravu spojenou s nekalou reklamou najdeme v občanském zákoníku.
U klamavé reklamy nejde o to, zda jsou v ní uvedeny pravdivé či nepravdivé údaje, jde spíš o to, zda vzhledem k nastalým okolnostem může uvést zákazníky v omyl. Klamavou reklamou není pouhé přehánění, které je spotřebitelem brzy odhaleno, jde o mnohem víc.
Při posuzování toho, zda reklama je či není klamavá, nutné přihlédnout k několika jejím znakům. Tyto znaky jsou definovány v § 2977 odst. 1 občanského zákoníku. Jedná se o:
a) dostupnosti, povahy, provedení, složení, výrobního postupu, data výroby nebo poskytnutí, způsobilosti k určenému účelu, použitelnosti, množství, zeměpisného či obchodního původu, jakož i podrobnějšího vytčení a dalších znaků zboží nebo služeb včetně předpokládaných výsledků použití nebo výsledků a podstatných znaků provedených zkoušek či prověrek,
b) ceny nebo způsobu jejího určení,
c) podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje,
d) povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.“
Nejdůležitějším ukazatelem, zda jde skutečně o klamavou reklamu je však to, zda osoba, která je danou reklamou dotčena, bude ovlivněna natolik, aby se její chování pod vlivem nekalé reklamy změnilo. Klamavá reklama je v současné době poměrně častou záležitostí, kdy jsou některé firmy často nuceny se proti tomuto druhu nekalé soutěži bránit.
Nejdřív si zavolám pro bližší informace na 601 303 666.