Koupili jste zboží nebo službu a objevily u něj vady, jež obchodník odmítá odstranit? Co dělat, jak postupovat?
Existence záruční doby je jedním ze základních institutů ochrany spotřebitele jako slabší smluvní strany v rámci obchodních vztahů.
Záruční doba
Běžně má záruční doba délku dva roky. Nelze ji přitom uplatnit na použité věci, tam je minimum jeden rok, a věci, které se rychle kazí. Týká se ale i věcí zhotovených na zakázku a věcí, jež byly s vadami již prodány, v tom případě (z logiky věci) musí jít o vady další. Prodejce si se zákazníkem můžete sjednat i záruční dobu delší.
Není vada jako vada
Protože se vady způsobené běžným opotřebením reklamovat nedají, používají je obchodníci jako častou výmluvu, aby nemuseli reklamaci plnit.
Obchodník může reklamaci, jež je oprávněná, vyřídit (1) výměnou zboží, (2) opravou, (3) slevou nebo (4) vrácením peněz. Přitom je třeba rozlišit, zda se jedná o podstatné, nebo nepodstatné porušení kupní smlouvy. Přitom podstatné je zejména takové, pro něž byste si danou věc nikdy nekoupili. (Prodejce např. sliboval vlastnost věci, kterou ta jednoznačně nemá.) V tom případě si můžete vybrat kteroukoliv z možností. U nepodstatného máte na výběr pouze mezi opravou nebo slevou z kupní ceny. Na vrácení peněz (tj. vlastně odstoupení od smlouvy) máte pak nárok jen tehdy, pokud by obchodník nechtěl/nemohl provést požadovanou opravu.
Reklamace
Reklamovat můžete v jakékoliv provozovně patřící prodejci, v záručním servisu uvedeném v záručním listě, stejně tak v sídle podnikatele nebo obvyklém místě podnikání. Pro úspěšnou reklamaci nepotřebujete obal, ani účtenku, pokud jste schopní jinak prokázat, že jste u obchodníka dotyčné zboží koupili. Uznat/zamítnout reklamaci má prodejce okamžitě na místě, pouze v těžších případech může využít třídenní lhůty.
Za posouzení reklamace, ať již byla úspěšnou, či nikoli, nemůže chtít žádné peníze. Vyřídit reklamaci (tj. opravit, vyměnit, vrátit peníze atd.) musí do 30 dnů. Pokud tak v této lhůtě neučiní, ať již se jednalo o podstatnou nebo nepodstatnou vadu, můžete od smlouvy odstoupit. Stejně tak, pokud se objeví jedna vada třikrát (nebo i tři rozdílné vady současně), můžete si rovněž nechat vrátit peníze.
V každém případě Vám prodejce, musí vydat, reklamační protokol s datem přijetí reklamace, stručným popisem vady a jak hodlá reklamaci vyřídit. Po vyřízení se do něj zapisuje, jak bylo postupováno.
Spory z reklamace
Mimosoudní řešení
V případě sporu s obchodníkem se buď, pokud vystupujete jako spotřebitel, můžete pokusit vyřešit spor v rámci smírčího řízení (mediace), jež lze od dubna 2018 podávat na webu České obchodní inspekce (ČOI), jež funguje v řízení jako prostředník. Jinak lze se souhlasem protistrany lze využít i rozhodčího řízení (arbitráže) u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR.
Soudní řešení
Pokud se spor nepovede vyřešit mimosoudně, nezbývá nic jiného, než se obrátit na místně příslušný okresní soud, jenž o podané žalobě rozhodne.
Chcete zastoupit v případě sporu s prodávajícím, který vám odmítá uznat reklamaci? Rádi vás v celé věci zastoupíme a pomůžeme se domoci vašich práv!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek