Posledních pár let se toho děje až příliš a většina z nás si přeje, aby to konečně skončilo a my mohli žít jako „dřív”. Před příchodem covid-19 si žil svět v blahobytu a v prosperitě. Po covidu si všichni oddychli, že to nejhorší máme za sebou a že krize je snad nadobro pryč. Netrvalo však dlouho a svět se dozvěděl o ruském útoku na suverénní Ukrajinu. Tento čin neměl vliv jen na samotnou Ukrajinu, ale také na celý svět, včetně České republiky.
Bleskově po začátku války se světové trhy zbláznily a trh s pohonnými hmotami nebyl výjimkou. Jak je to s pohonnými hmotami aktuálně u nás, jak a na základě čeho se mění ceny?
Co určuje cenu pohonných hmot?
Prvně je nutné zmínit, že cena nafty a benzinu se řídí cenou ropy. Ropa je prvotní surovina, kterou získávají těžební společnosti z ropných ložisek, a až následně se z ní vyrábí benzin, nafta a další každodenně používané produkty.
I přes to, že postup těžby ropy je pořád stejný, měnící se situace ve světě a zejména v zemi producenta této suroviny má zásadní vliv na určení výše ceny. Proto jsme během období pandemie onemocnění covid-19 byli svědky toho, jak byly ceny pohonných hmot velmi nízké. Tomu tak bylo zejména z důvodu veškerých omezení, kdy spotřeba a tím pádem i poptávka po pohonných hmotách byla nižší než nabídka. Na druhé straně s koncem valné většiny omezení a restrikcí došlo k mírnému nárustu cen pohonných hmot, kdy se opět navýšila poptávka po surovinách a nabídka tak reagovala zvýšením cen.
Co však není překvapivé, tak že k největšímu cenovému nárustu pohonných hmot došlo po útoku Ruska na Ukrajinu.
Důvody zvýšení cen pohonných hmot
Nelze jednoznačně říci, který z faktorů má největší vliv na dnešní ceny pohonných hmot. Je nutné zdůraznit, že tato situace je následkem kombinace všech možných událostí za poslední dobu. Které z nich mají největší vliv?
Jedním z velkých faktorů zvyšování cen pohonných hmot je vysoká poptávka. Částečně k tomuto stavu přispívá každý, kdo se obává zdražování pohonných hmot a pro jistotu si kromě nádrže natankuje i kanystr navíc pro případ, že by cena raketově vzrostla. Tím však dochází k nárůstu poptávky po pohonných hmotách a nabídka tak reaguje i nárůstem ceny. To však není jediným faktorem ovlivňující cenu.
Dále je zcela zřejmé, že události na Ukrajině mají vliv na chování států, firem i obyčejných spotřebitelů. Po ruském útoku na Ukrajinu se velká část světa rozhodla nespoléhat se pouze na Rusko coby dodavetele, ale snažila se najít i jiné zdroje nerostných surovin. Na druhé straně Rusko, které bylo za své činy většinou světa odsouzeno a odříznuto, se rozhodlo využít situaci ve svůj prospěch v době, kdy je většina Evropy závislá na dodávkách nerostných surovin právě z Ruska.
S přicházející zimou vzrostla poptávka po naftě, která je vhodnou náhražkou za ruský plyn. Když stoupá cena plynu nebo vše nasvědčuje tomu, že ho bude nedostatek, opět roste jeho cena a tím roste poptávka po topné naftě.
Znatelný vliv na ceny pohonných hmot má i síla koruny vůči dolaru. Podle odborníků je důvodem propadu koruny k dolaru ten, že investoři tradičně považují měnu USA za bezpečnou investici. Roli může hrát i obchodní provázanost Česka s Ruskem či Ukrajinou nebo energetická závislost na Rusku. Dá se ale těmto tvrzením skutečně věřit? A jak je možné, že cena za barel ropy v průběhu let byla vysoko již několikrát, ale cena pohonných hmot byla řádově úplně někde jinde?
Na růst cen benzinu má v poslední době nepochybně vliv i skutečnost, že byla navrácena původní výše daně z pohonných hmot na benzin a také stávka pracovníků ve francouzských rafinériích.
Vývoj cen benzinu a nafty
Od počátku roku 2022 se ceny pohonných hmot mírně zvyšovaly. Prudký nárust cen pohonných hmot přišel po vojenském útoku na Rusko. Cena benzinu 10. 3. 2022 dosáhla výše 47,26 kč a cena nafty 49,22 Kč. Cena benzinu neklesla pod 40 Kč/l až do začátku září, kdy cena začala klesat. Na rozdíl od nafty, která po hranici 40 Kč/l neklesla vůbec.
V reakci na stále rostoucí ceny pohonných hmot rozhodla vláda o pokračování snížení spotřební daně na naftu o 1,50 Kč na litr a to do konce roku 2023. Původní snížení spotřební daně měla platit do 31. 9. 2022, nicméně vláda rozhodla, že jej prodlouží do konce roku 2023. Avšak v případě cen daně na benzín se toto prodloužení neprosadilo. Spotřební daň z benzinu se tak z nynější původní výše 11,34 Kč vrátila na původní částku 12,84 Kč za litr od října.
Navržené snížení spotřební daně u nafty o 1,50 Kč na litr je technicky nejvyšší možné, které České republice povoluje směrnice EU, která stanovuje povinné minimální sazby spotřebních daní. Podle ministerstva financí by se údajně toto opatření mělo do státního rozpočtu promítnout ve výši 9,6 mld. Kč ročně.
Dalším výrazným faktorem, jenž má vliv na růst cen za pohonné hmoty je stávka pracovníků ve francouzských rafinériích.
Je nutné poznamenat, že konečnou cenu pohonných hmot stanovují distributoři a prodejci pohonných hmot, které se různí podle cenové politiky jednotlivých hráčů trhu dané lokality. Zatím se zdá, že čerpací stanice nemají v plánu snížit marži, která je uložena na pohonné hmoty. Pokud by tak udělaly, rozhodně by tím potěšily všechny spotřebitele.
V porovnání s celou Evropou se ceny pohonných hmot v České republice drží ve středu. Nejlevnější benzín mají momentálně v Maďarsku, Polsku, Bulharsku, Chorvatsku a Slovinsku. Nejvyšší ceny pohonných hmot na druhé straně mají především země v severní a západní Evropě. Nejvíce si připlatí Dánsko, Švédsko, Norsko a Řecko.
Opatření vlády v souvislosti s rostoucími cenami pohonných hmot
Podle Ministerstva financí zdražení pohonných hmot v Česku odpovídá růstu cen ropy a paliv na mezinárodních trzích. Dále konstatuje, že jsou v současně době marže u čerpacích stanic poměrné nízké, čímž čerpací stanice zpomalily růst cen pohonných hmot.
Vláda rozhodla, že v reakci na stále rostoucí ceny pohonných hmot, že spotřební daň na naftu bude dále nižší o 1,50 Kč. Původně toto opatření mělo platit od června do září, nicméně z důvodu konkurence schopnosti dopravních služeb, bylo nutné udělat tento krok. Vláda argumentovala zejména skutečností, že okolní země jako Polsko, Maďarsko a Slovenko mají nižší spotřební daně na pohonné hmoty, což se projevuje v konečné ceně, za kterou dopravci tankují. Pro udržení konkurenceschopnosti dopravních služeb byl tento krok nezbytný.
Ministerstvo financí začalo od března tohoto roku provádět kontroly na čerpacích stanicích. Zejména z toho důvodu, že vyšlo najevo, že řada čerpacích stanic dává na benzín i naftu nepřiměřeně vysoké marže bez důvodných vysvětlení. Ministerstvo sdělilo, že pokud by v tom čerpací stanice pokračovaly, uvažovala by vláda o možnosti přijetí vhodného legislativního řešení, které by regulativně stanovovalo maximální výši marže.
Jak to vypadá s cenami pohonných hmot pro následující období?
Vzhledem ke stále probíhající válce a jasnému stanovisku Evropy i zbytku světa k trvajícímu konfliktu, se dá očekávat, že cena za litr pohonných hmot radikálně neklesne na úroveň cen v roce 2021. Cena nafty je také závislá na ceně plynu, který dodává zejména Rusko a v případě, že by v zimě přerušilo dodávky plynu, je pravděpodobné, ž by cena nafty dále rostla.
Potřebujete právní pomoc? Kontaktujte nás.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek