Ochrana spotřebitele doznala v roce 2022 řadu změn, a to díky implementaci evropských směrnic do tuzemského práva. Ty měly za cíl zefektivnit a zharmonizovat ochranu spotřebitele napříč členskými státy Evropské unie. Jelikož se jedná o novelizaci velice rozsáhlou, v tomto článku se budeme věnovat nejvýznamnějším změnám v ochraně spotřebitele při nakupování zboží či poskytování služeb prostřednictvím e-shopu.
Ochrana spotřebitele před navyšováním cen před slevou
Zcela bezpochyby jste poctiví a zodpovědní podnikatelé, když vás zaujal náš článek. Bohužel se to samé nedá říct paušálně. Jistě to znáte sami – zvažujete koupi nějakého zboží oceněného na 1 000 korun, ale blíží se Black Friday nebo Vánoce a víte, že lze očekávat slevy. Po několika dnech se podíváte znovu a nevěříte vlastním očím, když to samé zboží má u sebe přeškrtnutou cenovku ve výši 1 500 korun a najednou stojí i po dvacetiprocentní slevě „pouhých“ 1 200 korun.
Takovým praktikám odzvonilo od ledna 2023 – podnikatelé jsou nově v případě poskytnutí slevy povinni spotřebitele informovat, za jakou cenu bylo dané zboží prodáváno po dobu 30 dnů před změnou. Tím jsou podobně jednající podnikatelé vystaveni mnohem vyššímu riziku, že se na jejich klamání spotřebitele přijde a riskují vysokou pokutu.
On-line tržiště, falešné recenze a moment závaznosti objednávky
Provozujete-li on-line tržiště na způsob Amazonu, kdy zprostředkováváte prodej zboží mezi jiným podnikatelem a spotřebitelem, musíte zřetelně uvést, s kým spotřebitel uzavírá smlouvu, nesmíte tudíž cizí zboží prezentovat jako svoje a „upozadit“ tak skutečného prodávajícího, protože uzavřením smlouvy vznikají spotřebiteli případné nároky právě k prodávajícímu.
Rovněž je důležité dát si nově pozor na recenze, resp. řazení nabídek dle recenzí. Cílem novelizace je právě větší transparentnost ve vztahu ke spotřebiteli, který má být chráněn i vůči řazení nabídek ovlivněným placenou reklamou daného prodávajícího. Provozovatel on-line tržiště proto musí spotřebitele informovat, podle jakých parametrů jsou nabídky řazeny a zda jsou recenze zveřejněné na jeho webových stránkách skutečně od spotřebitelů, kteří dané zboží zakoupili.
Spotřebiteli musí být dostatečně zřejmý i moment, kdy učiní závaznou objednávku, resp. kdy vstoupí do smluvního vztahu s prodávajícím, ze kterého mu plynou práva a povinnosti. Způsob, jak tak učinit, nechává zákon na podnikateli, musí být však zřejmé, že např. kliknutím na tlačítko „odeslat objednávku“ vzniká mezi spotřebitelem a podnikatelem smlouva; v opačném případě podnikatel riskuje neplatnost takto uzavřené smlouvy.
Nově jsou zakázány i předem zaškrtnutá políčka, která byly podnikateli hojně využívána, přičemž jako příklad lze uvést předem zaškrtnuté políčko pojištění zboží, prodloužené záruky nebo další, které si spotřebitel aktivně nevybral. I takto uzavřené ujednání mezi spotřebitelem a podnikatelem bude neplatné.
Odstoupení od smlouvy spotřebitelem v případě pozdního dodání zboží
Prodávající je povinen zboží spotřebiteli dodat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy, přičemž lze akceptovat, když se spotřebitel s podnikatelem dohodne jinak. Když po uplynutí této lhůty nedojde k dodání zboží ani ve lhůtě přiměřené, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit. V určitých případech může spotřebitel od smlouvy odstoupit ihned, spotřebitel však musí o daných okolnostech podnikatele náležitě informovat. Pokud se vám tato věta zdá poněkud matoucí, nezoufejte, Ministerstvo průmyslu a obchodu pro lepší porozumění vymyslelo krásný příklad dodání narozeninového dortu, o který spotřebitel již po oslavě narozenin jistě nebude mít zájem.
Návody k použití a reklamace
Až dosud měl podnikatel povinnost poskytnout spotřebiteli tištěný návod k použití, což nebylo vždy zcela logické, i s ohledem na digitalizaci spotřebitelských vztahů a společenského života vůbec. Nově proto bude podnikatel povinen poskytnout tištěný návod spotřebiteli pouze v případě, že je to nezbytné s ohledem na danosti zboží či služby, nebo pokud si ho spotřebitel vyžádá. Povinnost poskytnout spotřebiteli návod k použití však zrušena nebyla ani v jiných případech, postačí však i návod poskytnutý e-mailem.
Zpřísňuje se i úprava reklamací – spotřebitel může reklamovat vady, které se projeví v době 24 měsíců od převzetí věci, přičemž dosud musel prodávající prokazovat, že se vada vyskytla na věci až po jejím převzetí ve lhůtě 6 měsíců. Tato lhůta je novelou prodloužena na 12 měsíců. Avšak ani projevení vady po převzetí nevylučuje odpovědnost prodávajícího. Nově je však vadou i nedostatečná životnost zboží, kterou lze rozumně očekávat.
Náš tip
Ochrana spotřebitele je skutečně rozsáhlá a v budoucnu se bude ještě zpřísňovat, přičemž pokuty, které mohou být podnikateli za porušení ochrany spotřebitele uloženy, sahají do milionových částek. Rádi vám pomůžeme zorientovat se ve spleti paragrafů, abyste se při provozu svého podnikání nevystavovali zbytečným rizikům!
Chcete si být jistí, že s novými změnami budete mít po právní stránce vše v pořádku? Kontaktujte nás.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek