Pokud jste si zakoupili u cestovní kanceláře zájezd, a nakonec skutečné služby nejsou takové kvality, jakou cestovní kancelář slibovala, nemusíte si takový přístup nechat líbit a můžete se bránit právní cestou. Zájezd totiž můžete reklamovat.
Cestovní kancelář je odpovědná za Vaši dovolenou
Cestovní kancelář nese odpovědnost za splnění povinností ze smlouvy, tedy za deklarované služby, a to i přes to, že jsou tyto služby poskytovány jinými osobami, tedy například hotelem, leteckým přepravcem nebo místním průvodcem. Musíte si ovšem dát pozor na to, aby byly všechny služby zahrnuty v písemné smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu. Pokud Vám byl krásný výhled na moře z balkonu Vašeho hotelového pokoje pouze ústně přislíben zaměstnancem cestovní kanceláře, může být problematické se úspěchu reklamace domoci.
Když dovolená neprobíhá podle Vašich představ
Pokud na dovolené vše neprobíhá podle Vašich představ a realita se rozchází s nabídkou cestovní kanceláře a Vaším důvodným očekáváním, je cestovní kancelář povinna zajistit nápravu. Pro zajištění nápravy sami určíte cestovní kanceláři přiměřenou lhůtu. Pokud k nápravě nedojde, můžete si ji v některých případech zjednat sami. Cestovní kancelář Vám je povinna nahradit účelně vynaložené náklady. Pokud však situace vyžaduje okamžitou nápravu vzhledem k Vašemu zvláštnímu zájmu, určení lhůty není třeba a můžete jednat okamžitě. Jestliže je například součástí balíčku služeb doprava z hotelu na letiště, která nakonec není zajištěna a hrozí zmeškání letu, můžete na letiště odcestovat taxíkem, náklady na nějž Vám je cestovní kancelář povinna zaplatit.
Za nižší kvalitu ubytování žádejte slevu z ceny
Primární snahou cestovní kanceláře musí být zajištění pokračování zájezdu. Pokud toho lze dosáhnout pouze prostřednictvím služeb nižší kvality, než jaká je daná ve smlouvě, vrátí Vám cestovní kancelář rozdíl v ceně. Pokud je tomu opačně a pokračování zájezdu je zajištěno díky službám s vyššími náklady, hradí tyto zvýšené náklady cestovní kancelář.
Reklamujte správně a včas!
Pro úspěšnou reklamaci vady zájezdu je důležité její včasné vytknutí. Je potřeba tak učinit bez zbytečného odkladu. Pokud například Váš pokoj neodpovídá smlouvou garantovaným standardům, je zapotřebí jednat neprodleně a kontaktovat delegáta cestovní kanceláře, je-li na místě přítomen, a vše s ním vyřešit. Nepodaří-li se vám sjednat nápravu, alespoň si zajistěte písemný doklad o uplatnění reklamace, na základě kterého pak budete požadovat slevu z ceny. Rozhodně myslete na to, že nedostatky vytýkané v reklamaci je potřeba následně prokázat. Pořiďte si proto fotografie nebo videozáznam pokoje. Kvalitním důkazním materiálem jsou také svědecké výpovědi.
Někdy je však vada takového charakteru, že se nijak napravit nedá. Pokud jste se vydali na dovolenou do hotelu, jehož příslušenstvím má být podle smlouvy tenisový kurt, který na místě chybí, jedinou Vaší možností je uplatnění práva na finanční kompenzaci. Opět si dejte pozor na včasné vytknutí vady. Pokud to nestihnete do jednoho měsíce od konce zájezdu, může cestovní kancelář uplatnit námitku a soud Vám právo na slevu nepřizná.
Problémů s cestovními kancelářemi může být celá řada. Otázkou pak je, jak velkou slevu můžete za jednotlivé vady požadovat, abyste nežádali přemrštěné částky nebo naopak neošidili sami sebe. Jako orientační bod může sloužit tzv. frankfurtská tabulka slev, která je závazná pro německé soudy. U nás sice závazná není, ale může posloužit jako určité vodítko jednak k tomu, jak velkou slevu je běžné požadovat, ale také k tomu, jaké nedostatky lze považovat za vady, o jejichž kompenzaci můžete žádat. Věděli jste například, že podle frankfurtské tabulky je vadou i špinavý ubrus v hotelové restauraci, kam se chodíte na základě smlouvy o zájezdu stravovat (polopenze, plná penze), a můžete za tuto vadu žádat kompenzaci 5 – 10% z ceny zájezdu?
Neproběhla dovolená podle Vašich představ? Pomůžeme Vám s řešením a kompenzací ze strany cestovní kanceláře!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek