Ochranné známky identifikují výrobky a služby podnikatele a napomáhají mu k vyšším objemům prodeje a k uplatnění se na relevantním trhu. Ve vztahu k potenciálním zákazníkům představují záruku, že jimi označované zboží či služby vykazují určitou kvalitu, osvědčené vlastnosti.
Co všechno lze v ČR registrovat jako ochrannou známku? Stačí vám registrovat pouze jeden druh? V následujícím článku si přiblížíme druhy ochranných známek a jaká je nejvhodnější právě pro vás.
Ochranná známka
Než započnete s procesem registrace, je důležité vědět, co všechno se dá registrovat. Základními typy možných ochranných známek (registrovatelných) v České republice jsou:
- slovní ochranná známka
- obrazová ochranná známka
- kombinovaná ochranná známka
- slovní grafická ochranná známka
- prostorová ochranná známka
- ochranná známka tvořená barvou či jejich kombinací
Při registraci v rámci Evropské unie je pak možné registrovat navíc tyto druhy ochranných známek:
- zvuková ochranná známka
- čichová ochranná známka
Slovní ochranná známka
Mnozí se domnívají, že právě slovní ochranná známka je tou, která bývá registrována nejčastěji, avšak není tomu ve skutečnosti tak. Co si vlastně máme představit pod slovní ochrannou známkou? Mimo samotný název firmy takto můžeme chránit název výrobku, produktu či služby, dále slogan a doménu. Známka se může skládat z písmen, číslic a dalších znaků.
Příkladem může být název Nike pro firmu, iPhone pro produkt a pro slogan například „I’m lovin’ it“ společnosti McDonald‘s.
Obrazová ochranná známka
Takovou známku tvoří specifický grafický prvek, fotografie či obrázek. Můžeme sem zařadit například firemní a produktová loga. Pokud ta ale zobrazují i další prvky, jako je například název, řadíme je do kategorie ochranné známky tvořené textem a obrazem. Nejznámějším příkladem je nakousnuté jablko značky Apple nebo okřídlený šíp Škoda či logo dalších automobilek bez textu.
Ochranná známka tvořená textem a obrazem
Nejčastěji se zde bude jednat o kombinaci loga s názvem firmy, rovněž název tvořený vlastním fontem. Pro představu bychom do této kategorie mohli zařadit Wi-Fi nebo třeba Mastercard.
Prostorová ochranná známka
Prostorová ochranná známka je tvořena trojrozměrným tvarem. Typickým příkladem tvaru výrobku může být tvar láhve Coca-cola. Specifickým obalem výrobku, který byl zapsán jako ochranná známka je například obal od čokolády Toblerone.
Ochranná známka tvořená barvou či jejich kombinací
Jestliže konkrétní barva slouží k identifikaci výrobku či služby, pak je na místě registrace jako ochranné známky. Avšak prokazování spojitosti mezi barvou a spojitostí mezi vaším produktem bývá složitější metoda než ochranné známky typů výše uvedených. Společnosti, které mají registrovanou ochrannou známku tvořenou barvou je kupříkladu Red Bull a Vodafone.
Zvuková ochranná známka
Jak již bylo předestíráno výše, v rámci EU je možná registrace ochranné známky v podobě zvukové stopy. Jedná se typicky o známé znělky, které slouží jako propagační motiv. Společnost T-Mobile například takovou známku využívá.
Poté, co si zvolíte vhodný typ ochranné známky následuje přihlášení na Úřad průmyslového vlastnictví. Nejsou-li shledány námitky, zápis do rejstříku potrvá většinou 8-12 měsíců, avšak v případě námitek může trvat i několik let. Doba ochrany je 10 let ode dne podání přihlášky, ale lze ji prodlužovat opět na dalších 10 let. Po registraci musí její vlastník tuto známku užívat, jelikož jinak neplní rozlišovací funkci a je blokována pro jiné výrobce. Ochranná známka se používá spolu se značkou ®. Je možné poskytnout licenci (práva se nezbavuju, ale v rámci svého práva vytvářím právo jinému).
Potřebujete poradit ve věci vašeho podnikání? Neváhejte se na nás obrátit.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek