Žádný podnikatel zaručeně neslyší rád, že má jeho zboží či provedená služba vady. Nejenže to neprospívá dobrým obchodním vztahům, ale ani reputaci u zákazníků a široké veřejnosti. Povinnost splnit ujednaný závazek bez vad je jedním ze zákonných předpokladů jeho řádného zániku – v opačném případě, tj. není-li plněno bezvadně, náleží druhé straně smlouvy (ať už je jí váš zákazník coby spotřebitel či některý váš dodavatel) práva z vadného plnění, která proti vám může plně uplatnit.
Mohu se odpovědnosti za vady zboží nebo služby nějak zprostit?
Předně je třeba si uvědomit, že práva a povinnosti z vadného plnění mají svůj zákonem vymezený rozsah. Standardně proto tvoří součást obchodních podmínek, které má dnes už asi každá obchodní společnost a které jsou při uzavření jakéhokoli obchodu přikládány ke smlouvě.
Pokud by vás však napadlo do nich někam nenápadně vložit větu o tom, že druhé smluvní straně nesvědčí práva z vadného plnění vůbec žádná, pak docílíte akorát toho, že se k ní nebude vůbec přihlížet, a ještě riskujete, že na vás nějaký uvědomělý a aktivní zákazník či obchodní partner pošle Českou obchodní inspekci, která vám za tuto nekalou praktiku může napařit velkou pokutu.
Rozsah vašich povinností v případě vady vašeho zboží či služby je dán zákonem a jejich jednostranné omezení tak určitě nedoporučujeme – nemělo by žádné právní účinky. Jediná možnost, jak toho dosáhnout, se nabízí v případě, že druhý účastník smlouvy se některého svého práva z vadného plnění sám dobrovolně vzdá, a to předem a v písemné formě. Ovšem pozor, toto se netýká smluv uzavíraných se spotřebiteli – zde se svojí odpovědnosti za vady zkrátka nevyhnete.
Práva z vad nejsou totéž, co záruka
Práva a povinnosti z vadného plnění je termín, který zákon používá v souvislosti se zákonnou odpovědností za vady. Záruka (či záruční doba) je pak pojem, o němž hovoří jako o dobrovolném převzetí odpovědnosti za to, že si daná věc udrží svoje obvyklé vlastnosti a použitelnost po určitou deklarovanou dobu – v dikci zákona se jedná o termín „záruka za jakost“.
Vztah mezi odpovědností za vady a zárukou za jakost tak spočívá v dobrovolnosti, tj. na vůli vás jakožto podnikatele, jak dlouho budete ochotni odpovídat za funkčnost vašeho produktu a za jeho konkrétní vlastnosti nad rámec stanovený zákonem.
Tato dobrovolná „záruka“ pak bude platit za ujednanou nejen tehdy, pokud ji zmíníte ve smlouvě, ale také např. v záručním listu, nebo uvedete-li záruční dobu či trvanlivost na obalu produktu a stejně tak, uvedete-li ji v reklamě.
Navíc můžete nést i odpovědnost za škodu
Odpovědnost za vady produktu a odpovědnost za škodu způsobenou těmito vadami jsou dvě rozdílné věci, které se mohou, ale také nemusí uplatnit současně vedle sebe. Ačkoli se váš zákazník jistě může cítit být poškozen tím, že váš produkt neměl vlastnosti, které byly ujednány, či byl jinak vadný, tato „škoda“ a její náhrada může dosáhnout nejvýš kupní ceny produktu. Jiný případ ovšem může nastat tehdy, pokud samotná vada způsobí někomu další škodu – její náhrada pak může být i daleko vyšší než původní kupní cena produktu.
Ustanovení zákona o právech z vadného plnění jsou však ve vztahu k právu na náhradu škody speciální, primárně by tak zákazníci vůči vám měli uplatňovat svoje práva z vad a až následně náhradu škody. Jednoduše řečeno platí, že čeho se lze domoci prostřednictvím prvního, toho nelze dosáhnout skrze druhé.
Tip: Po šesti měsících budete mít klid!
Ze zákona platí, že v případě vady musí být tato oznámena bez zbytečného odkladu. Avšak obecně, pokud jste neposkytli na svůj produkt či službu dobrovolnou záruku za jakost a neuplatní-li se ve vašem konkrétním případě speciální právní úprava, vám váš zákazník může takovou vadu vytknout až do 6 měsíců od převzetí produktu, resp. provedení služby. Tato lhůta je však už maximální zákonnou objektivní reklamační lhůtou – „natáhnout“ se může pouze tehdy, pokud její poslední den připadne na víkend či svátek. Pokud zákazník nevytkne vadu včas, potom vám stačí u soudu tuto skutečnost namítnout a ten mu práva z vad nepřizná.
Potřebujete správně nastavit smluvní dokumentaci ve vaší firmě nebo řešíte jiný problém? Nebojte se na nás obrátit!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek