fbpx

Blíží se konec zákonné záruky?

konec zákonné záruky

Blíží se konec zákonné záruky?

Ministerstvo spravedlnosti nyní pracuje na návrhu novely občanského zákoníku, který má být obohacen o dvě směrnice Evropské unie, které se opět dotýkají spotřebitelského práva. Ministerstvo současně navrhuje legislativní úpravy, které mají zrušit tzv. zákonné zárukyzákonnou odpovědnost prodávajícího za vady zboží po dobu 2 let od jeho převzetí zákazníkem, jež v českém právním prostředí dlouhodobě platilo. Prodávající v současnosti odpovídá za vady, které se na zboží v průběhu dvou let vyskytnou.

Novela, která je v současnosti připravována, přináší novinku, dle které prodávající bude odpovídat jen za ty vady, které mělo zboží již při prodeji. V rámci připomínkového řízení vzešlo stanovisko Ministerstva spravedlnosti, dle kterého: „na vytknutí vady má spotřebitel lhůtu dvou let (§ 2165), jak požaduje směrnice, přičemž v prvním roce po koupi se presumuje, že se jedná o vadu, kterou věc měla již při převzetí (2161 odst. 5). 

Odpovědnost za vady vs. záruka za jakost

Toto stanovisko ministerstva je však zavádějící, jelikož vady, které na zboží existují již v době převzetí zboží, není totéž co byla tzv. zákonná záruka, u které není podstatné, zda vada na zboží nově vznikla nebo se jen projevila po převzetí zboží. Toto navrhované ustanovení by tak výrazně zhoršilo postavení spotřebitele při uplatňování práv z vad zboží.

Rozhodující bude doba vzniku vady

Z hlediska prodejců má ale novela přinést zjednodušení procesu reklamace, pro které by tedy bylo nově nejrelevantnější to, kdy vada vznikla. Nicméně stále je možné, že někteří prodejci zachovají svým zákazníkům stávající koncept dvouleté záruky na jimi prodávané zboží, čímž v podstatě potvrzují jeho kvalitu, za kterou si stojí a jsou ochotni ji dva roky garantovat.

Pokud by ke schválení novely došlo v současném znění, koncept zákonné záruky zanikne a tím se odliší právní instituty odpovědnost za vady a záruka za jakost. Proces reklamací by prošel výraznou změnou. Z pohledu prodejců může představovat koncept dvouleté záruky zboží prostředek, jak se odlišit od konkurence tímto krokem, kdy v podstatě slibují určité kvality výrobku po nějaký časový interval. Návrh je však ještě na počátku a není vyloučeno, že projde výraznými změnami a celý výše popisovaný systém nebude dotčen.

Řešíte jakékoliv záležitosti v souvislosti s reklamací zboží nebo jste dokonce již ve sporu? Obraťte se na naši kancelář, rádi vám pomůžeme!

Můžete nás kontaktovat na infolince 601 303 666 nebo emailu info@azlegal.cz, nebo si můžete požádat o nezávaznou konzultaci vyplněním jednoduchého formuláře a my se Vám ozveme.


Blíží se konec zákonné záruky?

Nenechte se překvapit! Přihlaste se k našim novinkám a získejte ZDARMA zajímavé ebooky!

pravni-rizika-pri-podnikani
12-rad-jak-nenaletet-podvodnikum

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

A také důležité informace, které by Vám něměly uniknout…

Třeba 12 rad, jak nenaletět podvodníkům!

Nebudeme Vám psát moc často a kdykoliv se můžete odhlásit. Samotný e-book pak najdete zde.

 
Líbí se Vám náš obsah? Prosíme podpořte nás a dejte nám like!