Pro provozovatele eshopu platí široká informační povinnost, která zajišťuje spotřebiteli vyšší ochranu, která je mu v obchodních vztazích poskytována. Pro provozovatele eshopu je důležité dát si pozor, aby se na stránkách eshopu daly dohledat všechny zákonem stanovené informace, a aby byly uváděné informace úplné a pravdivé.
Obchodní podmínky a reklamační řád eshopu
Provozovatel eshopu plní nejčastěji svoji informační povinnost pomocí dokumentů, jako jsou obchodní podmínky a reklamační řád. Informace, které je provozovatel eshopu povinen sdělit jsou dány různými právními předpisy, například občanským zákoníkem nebo zákonem o ochraně spotřebitele. Neposkytnutí zákonem stanovených informací je přestupkem a hrozí za něj i milionové pokuty.
Provozovatel eshopu musí sdělit, zejména prostřednictvím obchodních podmínek, informace o prodávajícím (firmu, IČO, sídlo) a kontaktní údaj na něj. Také by měly obchodní podmínky spotřebitele upozornit, že pokud kupní smlouva obsahuje ustanovení odchylující se od obchodních podmínek, platí to, co je v kupní smlouvě.
Další náležitostí obchodních podmínek je cena zboží. Je pochopitelné, že v obecně formulovaných obchodních podmínkách, které musí pasovat na každou koupi, nemůže být stanovená cena každého jednotlivého kusu zboží nebo služby nabízených v e-shopu. Obchodní podmínky by měly stanovit, kde je cena zboží nebo služby uvedená, jakými způsoby lze kupní cenu uhradit a jaké další náklady jsou s dodáním spojené (poštovné a balné). V eshopu však musí být uvedena cena konkrétního zboží, a to včetně všech daní a poplatků souvisejících. Pokud nebude cena stanovena tímto způsobem, nemá spotřebitel povinnost tyto daně a poplatky hradit.
Právo na odstoupení od smlouvy
Podstatnou částí obchodních podmínek tvoří informace o právu odstoupit od smlouvy. Obchodní podmínky by měly uvést, kdy je to možné a kdy odstoupit možné není. Také by měly upozornit spotřebitele, že náklady na vrácení zboží (tedy jeho zaslání zpět) nese sám. Právo odstoupit od kupní smlouvy má spotřebitel do čtrnácti dnů od převzetí zboží. V následujících čtrnácti dnech musí spotřebitel zaslat koupené zboží zpět a obchodník musí zaslat zpět peněžní prostředky přijaté od kupujícího. Pokud byl kupujícímu poskytnut společně se zbožím dárek, musí jej kupující při odstoupení od smlouvy vrátit spolu se zbožím.
Rozsah, podmínky a způsobem reklamace
Reklamační řád by měl zase informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace. Zcela základními informacemi, které musí reklamační řád obsahovat, jsou sdělení, jak reklamaci oznámit, na jakou adresu reklamované zboží dopravit, za jakých podmínek reklamaci nelze uplatnit a jak bude zákazníka o vyřízení reklamace informovat.
Ochrana osobních údajů
V neposlední řadě má provozovatel eshopu informační povinnost v souvislosti s ochranou osobních údajů a mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Provozovatel musí zveřejnit prohlášení o ochraně osobních údajů, s čímž souvisí také povinnost zaregistrovat se na Úřadu pro ochranu osobních údajů ještě před zahájením provozování činnosti internetového obchodu. Oblast ochrany osobních údajů je velmi citlivá. Provozovatel může osobní údaje využít pouze k uskutečnění plnění smlouvy se zákazníkem. Za žádných okolností je nesmí poskytnout třetím stranám.
Mimosoudní řešení sporů
Co se týče mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, musí provozovatel informovat o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného a prodávaného produktu příslušný. U běžného eshopu bude tímto subjektem nejčastěji Česká obchodní inspekce. Informace musí zahrnovat také internetovou adresu tohoto subjektu.
Vyhněte se pokutám a nechte si zpracovat obchodní podmínky od právníka! Kontaktujte nás!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek