Od 1. ledna 2024 vstoupila v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, a řidičům i začínajícím řidičům přinesla celou řadu změn. Na co se můžete těšit a čeho se můžete obávat si řekneme v následujících řádcích.
Řidičák na zkoušku
Jednou z největších novinek je tzv. řidičák na zkoušku – možnost pro mladé řidiče řídit vozidlo skupiny B již od 17 let (nastoupit do autoškoly může již ve věku 15 let a 6 měsíců), avšak pod dohledem mentora, který musí splňovat hned několik podmínek. Účelem této úpravy je získávání řidičských dovedností od zkušenějšího řidiče. Ten musí sedět vedle mladého řidiče, věnovat se situaci v provozu, sledovat jízdu řidiče a jeho chování. Musíme však zklamat nadšené rodiče, kteří se těší na to, že je jejich ratolesti budou svážet z rodinných oslav či vinobraní; mentor musí být totiž po dobu dohledu nad mladým řidičem střízlivý. Musí se nahlásit na úřadě, být, samozřejmě, sám držitelem řidičského oprávnění, a to po dobu minimálně deseti let, a minimálně pět let bez přerušení. Rovněž musí mít čisté bodové konto po celou dobu činnosti mentora. Mladý řidič bude za těchto podmínek povinen s mentorem jezdit po dobu alespoň 1 roku, do dosažení osmnácti let; v opačném případě mu hrozí pokuta do výše 5 000 Kč a zákaz činnosti v trvání 6 až 12 měsíců. Mentorovi může za nesplnění jeho povinností hrozit v některých případech pokuta až do výše 25 000 Kč.
Ani poté však není mladý řidič z nejhoršího venku, jelikož je zákonem výrazně omezen po dobu dvou let od získání řidičského oprávnění. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně psychologický pohovor. Jde získání a prohloubení znalostí o nejčastějších příčinách dopravních nehod a jejich předcházení a o prevenci a řešení mimořádných situací v provozu na pozemních komunikacích, přičemž je tento pohovor nutné absolvovat s akreditovaným psychologem, který následně o absolvování pohovoru vydá mladému řidiči potvrzení.
Změna bodového systému
Jednou z novinek je i vždy obávaná změna bodového systému. Novela zavádí tři bodová pásma a zásadu dvakrát, resp. třikrát a dost:
- 6 bodů (2x a dost) – alkohol, vjetí na železniční přejezd, jízda na červenou,
- 4 body (3x a dost) – omezení chodce, nedání přednosti v jízdě, telefonování při jízdě,
- 2 body – nezastavení vozidla před přechodem pro chodce, řízení bez profesní způsobilosti.
Nově si řidič může požádat na úřadě, aby byl informován o změně bodů na svém kontu – informace dostane pomocí SMS, datové schránky nebo e-mailu.
Rovněž se u některých přestupků mění výše pokut, a to pro hříšníky k horšímu. Není však všechno jen černé – u bagatelních přestupků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h nad povolený limit, se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč, a žádné body se nezapisují.
Při vysokém překročení rychlosti (o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec) může řidič dostat v přestupkovém řízení pokutu až 25 000 Kč a k tomu šest bodů. Pevná bloková pokuta 2 500 Kč a čtyři body bude rovněž za překročení rychlosti v obci o 20 km/h nebo o 30 km/h mimo obec. Mírnější překročení rychlosti o 10 km/h bude sankcionováno pevnou blokovou pokutou ve výši 1 500 Kč a dvěma body.
Čtyři pásma pokut
Změny jsou i u pevných pokut na místě, které budou nově ve čtyřech pásmech:
- nejmírnější pásmo do 1 500 Kč – nerozsvícená světla, jízda bez pásů,
- od 1 500 do 2 000 Kč – jízda na motorce bez přilby,
- od 2 500 do 3 500 Kč – překročení rychlosti 20 km/h v obci,
- od 4 500 do 5 500 Kč – vjetí na přejezd, otáčení se na dálnici.
Čtyři pásma jsou nově stanovena i ve správním řízení:
- 2 000 – 5000 Kč – jízda bez pásů, špatné parkování,
- 4 000 – 10 000 Kč – nezastavení před přechodem pro chodce, telefonování za jízdy,
- 7 000 – 25 000 Kč – jízda na červenou,
- 25 000 Kč – 75 000 Kč – odmítnutí podrobení se testu na alkohol.
Dle těchto pásem lze řidiči uložit i odpovídající dobu zákazu činnosti:
- 4 až 6 měsíců.
- 6 až 12 měsíců (toto pásmo je určené pro sedmnáctiletého řidiče),
- 6 až 18 měsíců,
- 18 měsíců až 3 roky.
Zvýšení povolené rychlosti
V předem určených úsecích dálnic bude možné nově jet až 150 km/h místo původních 130 km/h. Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti bude možné pouze na modernizovaných úsecích dálnic.
Náš tip:
Jezděte předpisově, odpovědně, a předvídejte i chování ostatních řidičů. Prevence je vždy nejlepším řešením. Pokud se však přesto dostanete do svízelné situace, nespoléhejte na nezákonné postupy některých podnikatelů, jako např. pojištění pokut, a obraťte se na nás. Pomoc advokáta ve správním řízení je k totiž k nezaplacení.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek