To, že je reklama regulována, a nemůžeme si inzerovat cokoliv chceme, jistě není pro nikoho překvapením. Některé druhy inzerce však mají svá specifika plynoucí ze zákona o regulaci reklamy a zadavatelům, zpracovatelům či šiřitelům různých druhů reklam tento zákon určuje různé povinnosti a zákazy. V tomto článku se podíváme na specifika reklamy na léky (dle zákona „humánní léčivé přípravky“) a doplňky stravy („výrobky cílící na zdraví“).
Co vlastně zákon považuje za reklamu?
Zákon o regulaci reklamy definuje reklamu velice široce – v souvislosti s léky a doplňky stravy jí rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, přičemž popisuje i druhy komunikačních médií, a to jako prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální mediální služby na vyžádání, služby platforem pro sdílení videonahrávek, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky. Je zřejmé, že záběr je široký, a pokud budete v podstatě jakýmkoliv způsobem prezentovat léky či doplňky stravy, úpravě zákona o regulaci reklamy se nevyhnete. Aby toho nebylo málo, toto obecné pojetí je dále rozvíjeno, jak si ukážeme níže.
Kdy jde o reklamu, pokud se jedná o léky?
Za reklamu na léky se považují také všechny informace, přesvědčování nebo pobídky určené k podpoře předepisování, dodávání, prodeje, výdeje nebo spotřeby léků, přičemž jde zejména o:
- návštěvy obchodních zástupců s léky u osob oprávněných je předepisovat, dodávat nebo vydávat,
- dodávání vzorků léků,
- podporu předepisování, výdeje a prodeje léků pomocí daru, spotřebitelské soutěže a nabídkou nebo příslibem jakéhokoli prospěchu nebo finanční či věcné odměny,
- sponzorování setkání konaných za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby léků a navštěvovaných odborníky,
- sponzorování vědeckých kongresů s účastí odborníků a úhrada nákladů na cestovné a ubytování souvisejících s jejich účastí.
Reklama na léky zaměřená na širokou veřejnost
Povolena je pouze reklama na léky, které mohou být použity bez stanovení diagnózy, bez předpisu nebo léčení praktickým lékařem, případně na radu lékárníka. Důležité je rovněž zmínit, že předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být léky, výdej kterých je vázán na předpis nebo léky obsahující omamné a psychotropní látky. Rovněž je zakázáno poskytovat široké veřejnosti vzorky léků.
Z reklamy musí být zřejmé, že se jedná o reklamu na lék, tento lék musí být řádně označen pod registrovaným názvem (případně musí být zmíněný běžný název léku, obsahuje-li pouze jednu léčivou látku), a musí obsahovat informace týkající se jeho správného použití a v případě tištěné reklamy i čitelnou výzvu k pečlivému pročtení příbalového letáku.
Na druhou stranu je zakázáno naznačovat, že účinky jsou zaručené, že se zlepší zdraví uživatele léku, nebo že nepoužitím daného léku může být nepříznivě ovlivněn zdravotní stav. Vyloučeno je například zaměření výhradně na osoby mladší 15 let, doporučování léku vědci, lékaři či jakýmikoliv osobami, které by mohly díky svému postavení podpořit spotřebu léku (influenceři), nebo naznačování, že je lék bezpečný a účinný s ohledem na jeho výhradně přírodní původ.
Reklama na léky zaměřená na odborníky
Tady je úprava, pochopitelně, rozdílná, jelikož odborníci si dovedou vytvořit názor na daný lék, proto musí reklama určená pro ně obsahovat informace spíše techničtějšího rázu, jako například přesné, aktuální a prokazatelné údaje o léku, informace o způsobu výdeje léku či informace o způsobu hrazení ceny léku z prostředků veřejného zdravotného pojištění.
Samozřejmě, odborníkům je zakázáno nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch, ledaže jsou nepatrné hodnoty a mají vztah k jimi vykonávané odborné činnosti. Rovněž je omezen rozsah bezplatného pohoštění a ubytování odborníků na společenských akcích, na kterých je jim lék prezentován obchodními zástupci farmaceutických společností.
A co reklama na doplňky stravy? Je nějak omezena?
U doplňků stravy je zakázaná zejména reklama, která naznačuje, že doplněk stravy je lékem nebo potravinou pro zvláštní lékařské účely. Podobně jako u léků je zakázáno naznačovat, že používáním doplňku stravy se zlepší zdraví uživatele, že nepoužitím doplňku stravy může být negativně ovlivněn zdravotní stav, jakož i doporučování doplňku stravy odborníky či influencery.
Hodně věcí je zakázáno a toleruje se to, snad i tady se to přehlédne…
To by se vám mohlo ošklivě vymstít. Zákon o regulaci reklamy dává státu možnost ukládat velice vysoké pokuty, přičemž týkají-li se reklamy rozebírané v tomto článku, za porušení povinností vám hrozí pokuta až do výše 2 milionů korun, a v případě, že by se jednalo o reklamu, která je nekalou obchodní praktikou, dokonce až 5 milionů korun.
Náš tip
Státní regulace je nesmírně rozsáhlá a pokuty za porušení zákonem stanovených povinností často drakonické. I kdybyste měli pocit, že o věci máte přehled, nemusí tomu tak být, a proto nelitujte peníze za návštěvu advokáta – může vám ušetřit miliony korun.
Zabýváte se prodejem léků či doplňků stravy nebo reklamou na ně a nejste si jisti, zda máte vše právně v pořádku? Kontaktujte nás.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek