Hitem posledních týdnů a měsíců v době koronavirové pandemie se, ještě víc než kdy předtím, staly nákupy přes internet. Ač jsou sice rychlé a pohodlné, zábava končí ve chvíli, kdy si pořídíme něco, co se pokazí. Zatímco za normálních okolností bychom výrobek odnesli do obchodu, čili kamenné prodejně, kde jsme zboží zakoupili, v tomto případě musíme sepsat žádost o reklamaci. Následně výrobek pečlivě zabalit a odeslat, kde nám výše poštovného ještě více pokazí náladu.
Záruka na zboží z e-shopů
Ať už koupíte zboží v kamenném obchodě nebo přes internet, pro záruku platí naprosto stejná pravidla. U nově zakoupeného zboží prodejce odpovídá za vady ze zákona po dobu 24 měsíců, což může v záručním listě, reklamě, na obalu či smlouvě ještě prodloužit. V tomto článku nemáme za cíl rozebírat, na čí straně je v jakém měsíci důkazní břemeno. Zkrátka po dobu 2 let by se na zakoupené věci neměla vyskytnout vada, pokud není užívána v rozporu s běžným užíváním/návodem a podobně. Pokud koupíte již použité – bazarové zboží, například v internetovém bazaru, pak se lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění krátí na polovinu, čili nejméně 1 rok. Občanský zákoník zná obecně v této situaci práva z prodlení, vady a škody, přičemž se mohou kumulovat. Například vadná zahradní sekačka nám může poničit drahý trávník a v tu chvíli nám svědčí práva jak z vadného plnění, tak náhrada škody.
Reklamační proces
Většina e-shopů již automaticky na svých stránkách umisťuje ke stažení reklamační formulář, který následně stačí vyplnit. Takové prohlášení/formulář si samozřejmě můžete sepsat i vlastními slovy a vlastnoručně. Co byste neměli opomenout? Jasně popsat vadu a to, jak a kdy se projevuje, dále vyjmenovat všechno příslušenství, které spolu s hlavním výrobkem prodejci zasíláte. Tento krok je dobré neopomíjet zejména z toho důvodu, že je to vaší ochranou pro případ, že by se nějaký komponent nebo součást balení ztratila.
Vše následně zašlete (nejlépe doporučeně a s dodejkou) na adresu, kterou prodejce uvádí ve kupní smlouvě nebo na svých stránkách v obchodních podmínkách nebo reklamačních podmínkách, případně na adresu uvedenou v obchodním rejstříku. Tuto povinnost vám nikdo neukládá, nicméně je pro obě strany vhodné kontaktovat e-mailem oddělení reklamací předem. Jsou mnohdy schopni sdělit užitečné informace, které reklamaci urychlí nebo zjednoduší. Uschovejte si doklad o odeslání zboží a také kopii vámi vyplněného reklamačního formuláře.
Nakonec byte měli obdržet potvrzení o převzetí reklamace, které si uschovejte taktéž. Lhůtu na vyřízení reklamace má prodávající ve většině případů 30 dnů.
Potřebujete pomoci s řešením reklamace? Pomůžeme vám!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek