Koupili jste k Vánocům dárek pod stromeček, který však doma nikoho nepotěšil? V tomto článku vám poradíme, jak postupovat v případě, že chcete vánoční dárek vrátit zpět.
Mohu koupené zboží vrátit?
Při vrácení dárku je rozhodná skutečnost, zda byl dárek koupený v kamenném obchodě nebo přes e-shop. Pokud jste dárek koupili v kamenném obchodě, neposkytuje vám právo takovou ochranu jako v případě nákupu zboží přes e-shop.
Při prodeji v kamenném obchodě nemá prodejce zákonnou povinnost vrácené zboží přijmout, neboť má zákazník dostatek času seznámit se se zbožím a není tak důvod poskytovat zákazníkovi právo na vrácení. Je však pravdou, že většina větších obchodů umožňuje zboží vrátit a místo vrácení peněž vám dají dárkovou kartu v hodnotě vráceného zboží.
Pokud jste dárek nakoupili v e-shopu, poskytuje vám právo širší ochranu. Jako spotřebitel máte právo ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od kupní smlouvy a to bez udání důvodu. Toto právo vám poskytuje přímo zákon a k dodržení lhůty postačí, pokud ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží oznámíte prodejci, že od kupní smlouvy odstupujete. Po tomto oznámení vám běží 14tidenní lhůta, ve které jste povinni zakoupené zboží vrátit prodejci na jím stanovenou adresu. Oznámení o odstoupení od smlouvy je možné zaslat jak v předstihu a následně zaslat vrácené zboží, tak i současně se zbožím.
Prodejce je pak povinen vrátit peněžní prostředky vynaložené na nákup zboží bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, a to včetně nákladů na dodání, které přijal.
Jsou nějaké výjimky, kdy nejde odstoupit od smlouvy?
Spotřebitel má právo si objednané zboží z e-shopu prohlédnout a zhodnotit, zda si jej ponechá, nebo zda ho vrátí. Pokud by se zbožím nakládal jiným způsobem, než který je potřeba k prohlédnutí zboží a pokud by jej poškodil nebo znehodnotil, nemá právo na odstoupení od smlouvy a vrácení zboží.
Navíc existuje řada druhů zboží, které nelze v zákonné lhůtě vrátit a nelze tak odstoupit od kupní smlouvy. Jde tak především o zboží na přání a objednávku, zboží podléhající rychlé zkáze, zboží v uzavřeném obalu, které nelze vrátit po otevření z hygienických důvodů, dále pak zvukové či obrazové nahrávky nebo počítačové hry. Krom knih nelze vrátit speciální tištěné dokumenty jako jsou noviny, periodika nebo časopisy.
Jaké mám povinnosti při vracení zboží?
Ačkoliv nemá spotřebitel povinnost v rámci odstoupení od kupní smlouvy vrátit zboží v původním obale, musí zboží zabalit tak, aby při přepravě nedošlo k poškození nebo zničení. Pokud by bylo zboží nedbale zabaleno a došlo k jeho znehodnocení, odpovídá spotřebitel za snížení hodnoty zboží.
Povinnost vrátit zboží v původním obale by mohl prodejce nárokovat v případě, že by balení bylo součástí kupní smlouvy, například u dárkového balení.
Shrnutí na závěr
- Jestliže jste zboží zakoupili v e-shopu, můžete do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od kupní smlouvy.
- Zboží musíte dostatečně dobře zabalit, aby nebylo během přepravy poškozeno, jinak odpovídáte za snížení hodnoty.
- Pozor! Až na výjimky není kupující povinen vrátit zboží v původním obale a prodejce jej musí přijmout tak, jak jej kupující zaslal.
- Existují druhy zboží, které nelze vrátit a odstoupit od kupní smlouvy.
- Prodejce je povinen vrátit vám peněžní prostředky nejpozději do 14 dní od odstoupení od smlouvy, včetně nákladů dopravy.
- Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku zacházení se zbožím jiným způsobem, než jaký je potřeba k tomu, aby se seznámil s koupeným zbožím.
Nesouhlasí obchodník s odstoupením od smlouvy a vy nevíte, co dělat? Neváhejte se na nás obrátit.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek