V českém prostředí se v posledních letech velice rozšířila spolupráce mezi influencery a značkami za účelem propagace jejich produktů nebo služeb. Influencer za odměnu v podobě finanční kompenzace nebo samotných služeb či produktů o dané věci informuje své publikum. V dnešní době se však stále často lze setkat s postupem takovým, že chybí označení reklamy. Kdy ale reklama označená být musí a kdy nikoliv?
Kdy se reklama označit musí
Influencer označuje reklamu, jestliže je smyslem podpořit prodej nebo povědomí o značce nebo se na tom strany domluví. Nezáleží na tom, zda dostane za propagaci produkt, peníze, službu nebo ceny pro své fanoušky do soutěže – pokud se značka snaží zviditelnit, chce, aby se zvýšily prodeje, a proto zaslala influencerovi produkty – pak se jedná o reklamu a má být označena.
Kdy se reklama neoznačuje
Ve chvíli, kdy chce svým sledujícím influencer pouze od srdce něco doporučit, ničemu nevadí, že nebude označena reklama. Nutné je však dát si pozor, jestliže si například označovaná kavárna všimne propagace a nabídne mu konzumaci zdarma nebo cokoli jiného – tam už se opět jedná o „placení“ za zviditelnění a jsme v režimu reklamy, kterou je potřeba označit.
Řeší se to v ČR?
Že se označování reklamy dostalo do hledáčku i českých orgánů je zejména výsledek vlivu zahraničí a tam ukládaných pokut. Rovněž docházelo k projevu nevole ze strany uživatelů/sledujících, jelikož už nebyli schopni rozeznat, jestli se jedná právě o propagaci z dobré vůle influencera nebo o placenou propagaci značky. Dohled nad označováním reklamy vykonávají živnostenské úřady, které mohou zahájit řízení i z vlastního šetření nebo na základě udání. Pokuta může dosahovat až výše 5 milionů korun.
Mimo povinnost označovat reklamu český právní řád přináší například regulaci reklamy, ochranu spotřebitele, autorská práva a ochranu proti nekalé soutěži. Vzhledem ke všem povinnostem je zbytečné opomínat na to, že i reklama má svá pravidla a influencer i značka jsou za její obsah odpovědni a mají povinnost reklamu označit. A to nejen z důvodu neklamat své zákazníky.
Máte nějaký dotaz nebo chcete zažádat o konzultaci? Kontaktujte nás!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek