Motivace zaměstnanců je pro správné fungování firmy a její růst jedna z nejdůležitějších věcí. Motivovaný pracovník dosahuje svých maximálních výkonů, což je přesně to, co každý podnikatel, resp. zaměstnavatel potřebuje. Jak tedy zaměstnance motivovat co nejefektivněji?
Motivace a její druhy
Jedná se o vnitřní hnací sílu, která žene člověka k naplnění určitých cílů. Motivem či podnětem k tomu, že člověk jedná určitým způsobem, jsou nejčastěji emoce, potřeby, pudy, hodnoty, zájmy a podobně. Motivem ale může být i uspokojení z vykonané práce.
V závislosti na původu motivu můžeme rozlišit vnitřní a vnější motivaci. Jako vnější motivace může působit například vidina nějaké materiální odměny, nejčastěji finanční ohodnocení. Vnitřní motivace zase vychází z vlastního uspokojení. Příkladem je zaměstnanec, který pracuje proto, že ho jím vykonaná práce a její výsledky těší.
A přesně takový stav by měl být cílem všech zaměstnavatelů u všech jejich pracovníků. Proč? Protože vnější motivace (bonusy, finanční odměny či zaměstnanecké benefity) má pouze krátkodobý účinek a většinou bývá finančně nákladná, kdežto účinná vnitřní motivace vašich zaměstnanců vás nic nestojí a její výsledky jsou z dlouhodobého hlediska k nezaplacení.
Motivační faktory
Motivační faktory obecně by se daly rozřadit do dvou kategorií. První z nich jsou faktory související s podmínkami pracovního prostředí, tzn. organizace práce, mzda, vztahy v pracovním kolektivu apod. Tyto podmínky tvoří základ a jejich nedostatky mají přímý vliv na spokojenost, resp. spíš nespokojenost zaměstnance.
Druhou kategorií jsou již zmiňované vnitřní motivační faktory, které jsou zase základem pro utváření vztahu zaměstnance k jeho práci. Jsou klíčovým zdrojem pracovní spokojenosti zaměstnanců, a pokud nejsou na pracovišti přítomny, pak mohou vést k demotivaci a celkovému snížení jejich produktivity.
Nejúčinnější způsoby motivace zaměstnance
Mezi nejúčinnější motivační faktory patří bezesporu uznání – od vás jakožto nadřízeného zaměstnavatele vůči vašim zaměstnancům jakožto podřízeným. Jednotlivec, kterému se dostane uznání za jím dobře vykonanou práci, bude tímto úspěchem motivován k dalším podobně dobrým či ještě lepším výsledkům.
Dalším faktorem může být svěření nějaké odpovědnosti. To obvykle dává člověku pocit důležitosti a silně ho motivuje k vyšším výkonům. Navíc si lidé obvykle možnosti realizovat v práci své vlastní nápady velmi váží, což má pak pozitivní vliv na jejich pracovní morálku a produktivitu.
Silnou motivací je dále možnost kariérního postupu v rámci hierarchie společnosti. Příležitost rozvíjet svůj talent a „vyšplhat“ na vyšší pozici dokáže nejen podnítit zaměstnancovu touhu k ještě lepším výkonům, ale také může být rozhodujícím faktorem, který ho přesvědčí ve vaší firmě zůstat, i když dostane jinou – a možná i lepší – nabídku.
V neposlední řadě je důležitá také náplň práce. Ta by měla zaměstnance bavit a měl by k ní mít alespoň základní předpoklady. Pracovník, kterého jeho práce nebaví, asi jen těžko bude tím nejvýkonnějším zaměstnancem ze všech.
Tip: Jak nejlépe motivovat zaměstnance k vynikajícím výsledkům?
- Dejte jim najevo své uznání
- Svěřte jim nějakou odpovědnost
- Umožněte jim kariérní postup
- Dbejte na to, aby je jejich práce bavila a naplňovala
Podnikáte a potřebujete právní pomoc? Obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek