Máte dobře zaběhlý e-shop, průběžné objednávky, ale přeci jen se domníváte, že by vaše podnikání zvládlo více poptávek a nevíte jaký nástroj pro zvětšení objemu zvolit? Pokud ano, určitě čtěte dál.
Co je to personalizace cen na e-shopu?
Personalizací cen se rozumí přizpůsobení cen jednotlivému zákazníku, a to podle jeho nákupních preferencí a podle jeho nákupního chování. Předpokladem je, že obchodník získá dostatek informací o zákazníkovi z historie jeho objednávek a z historie vyhledávání.
Při personalizaci cen dochází k automatizovanému individuálnímu rozhodování, kdy algoritmus rozhoduje o ceně pro zákazníka pouze na základě hodnocení zákazníka a jeho ochoty za produkt zaplatit.
Má personalizace cen nějaké omezení?
Obecně lze říci, že české právo individuální přizpůsobení ceny zákazníkovi nezakazují. Avšak při personalizaci cen operuje obchodník s osobními údaji jednotlivce. Tím máme na mysli jméno, příjmení, historii jeho objednávek, adresu nebo číslo platební karty. Z povahy těchto údajů plyne, že je s nimi nutné nakládat jako s osobními údaji v souladu s GDPR (neboli Obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
A tak aby byl postup personalizace cen zcela v souladu s právními předpisy a aby obchodník neporušoval práva zákazníka, musí od něj obchodník získat výslovný souhlas s použitím jeho osobních údajů k individuálnímu přizpůsobení ceny.
Náležitosti souhlasu s personalizací cen
Zákazník musí souhlas se zpracováním osobních údajů udělit výslovně právě pro účely personalizace cen. Musí být tedy informován, že údaje získané obchodníkem ohledně jeho osoby budou zpracovány a vyhodnoceny pro stanovení ceny „na míru“. Musí být zároveň dostatečně informován o tom, co přesně znamená proces personalizace cen a jaké to má mít pro něj důsledky. Měl by být taktéž informován o možnosti souhlas se zpracováním osobních údajů kdykoli odvolat.
Souhlas musí být udělen za takových okolností, aby měl zákazník možnost se svobodně rozhodnout, zda si takový postup přeje. Není proto možné, aby políčko pro zaškrtnutí souhlasu bylo předem zaškrtnuté, nebo aby byla možnost nákupu podmíněna souhlasem se zpracováním osobních údajů pro účely personalizace cen.
Obchodník by měl být vždy schopen prokázat, že byly veškeré náležitosti souhlasu s personalizací cen splněny a že zákazník se vším souhlasil. Pokud by zákazník neudělil souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely personalizace cen, byl by obchodník povinen nabízet zákazníkovi zboží za standardní ceny.
Spotřebitelská novela občanského zákoníku z roku 2023 stanovila zákonnou povinnost obchodníků uvést před uzavřením smlouvy údaj o tom, že cena byla přizpůsobena na základě automatizovaného rozhodování.
Co když někdo nakupuje poprvé?
Pokud se jedná o zákazníka, který je na vašem e-shopu poprvé, nebo se jedná o neregistrovaného zákazníka a budete chtít použít personalizaci cen i u jeho nákupu, zpravidla k tomu použijete cookies. V takovém případě bude nejbezpečnější, když pokyn k udělení souhlasu k personalizaci cen uvedete v cookies liště.
Tak docílíte toho, že informace o personalizace cen jednotlivého zákazníka bude viditelná a zákazník bude vědět, o co se jedná, v případě jeho souhlasu.
Náš tip:
- Ještě před nákupem zboží musíte zákazníka informovat, že je mu cena přizpůsobena na základě automatizovaného rozhodování.
- Nezapomeňte zákazníka poučit o jeho právu souhlas s použitím osobních dat kdykoli odvolat.
- Souhlas zákazníka musí být výslovně určený k personalizaci a cen a měli byste být schopni jej doložit.
Potřebujete procesy nastavit tak, aby odpovídali požadavkům na GDPR? Neváhejte se na nás obrátit!
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek