Rozmohl se nám tady takový nešvar. V posledních letech je podnikatelů podnikajících v oblasti fotovoltaiky jak hub po dešti. Mnoho jejich zákazníků v zájmu ušetření nákladů za energie poptává instalaci čerpadel nebo panelů, a někteří z nich bohužel skončí bez peněz i bez funkčního zařízení. Z vlastní praxe známe i případy, kdy zákazník uplatňoval reklamaci, která nebyla vyřízená ani v horizontu několika let, a než se rozhodl dupnout si a začít věc razantně řešit, bylo už pozdě. V čem mohou být problémy, co se dá s nepoctivým obchodníkem dělat a jak se v takových případech bránit si řekneme v tomto článku.
V čem je problém? To jsou všichni dodavatelé FVE zařízení nepoctiví?
To rozhodně ne. Dá se říct, že je lze rozdělit do tří skupin, přičemž jediné, co mají společné je to, že se snažili chytit příležitost, kdy není trh v tomto oboru přesycený a je pořád obchodní příležitost vydělat peníze, na čemž není samozřejmě nic špatného.
V první skupině jsou ti nejpoctivější – obchodníci s dostatkem zkušeností a dostatečným úvodním kapitálem, z kterého mohou dofinancovat i případné nezdary, reklamace či škody, které uplatní jejich zákazníci.
Do druhé skupiny patří ti, kteří to sice dělají s dobrým úmyslem, avšak mají málo erudovaných zaměstnanců, a své podnikání často financují tak, že z nové zakázky platí teprve tu předchozí. Dostávají se pak do nepříjemné spirály, kdy nestíhají ani poskytovat služby svým zákazníkům, ani spolehlivě vyřizovat reklamace, či případě vracet peníze. Při těchto se naskýtá známé přísloví o džbáně a utrženém uchu.
A konečně existuje bohužel i třetí skupina, která do podnikání jde čistě z oportunistického spekulantství; vědí, že na to nemají, ale vidí příležitost trhnout na tom nějaké peníze, než se všechno sesype, a pak společnost pošlou do kytek, tedy do insolvence.
Na co si dát u fotovoltaiky pozor?
Nejdůležitější je být obezřetný, než se pustíte do nějaké větší akce. Doporučení jsou v zásadě dvě:
- Prověřte si obchodníka v dostupných veřejných zdrojích. Na stránkách insolvenčního rejstříku si lehce ověříte, jestli nebylo s obchodníkem zahájeno insolvenční řízení nebo prohlášen jeho úpadek, a to zcela zdarma. A na stránkách centrální evidence exekucí si za pouhých 60 korun můžete ověřit, jestli se daný obchodník už netopí v problémech. Už jen tato kontrola vám může zachránit statisíce korun.
- Vyhledejte si na internetu recenze zvoleného obchodníka. Není nikdy na škodu přečíst si zkušenosti jiných zákazníků; mějte však na paměti, že příliš nekritické nebo nadšené recenze mohou být i dílem samotného obchodníka, nebo jemu spřízněných osob.
A co dělat když už v problémech jsem?
Hlavně neotálet, právo je na straně bdělých. Jakmile se objeví první problémy s provozem zařízení, nedejte na sladké řeči, přísliby a prosby o posečkání, ale řádně a prokazatelně (tedy písemně) uplatněte reklamaci. Ze zákona má podnikatel povinnost reklamaci vyřídit a vadu odstranit ve lhůtě 30 dnů, nedohodne-li se s Vámi na lhůtě delší. Z pochopitelných důvodů nelze takovou dohodu doporučit – přece jen, poctivý podnikatel to jistě zvládne do 30 dnů. A jestli je podnikatel poctivý, poznáte už z reakce na uplatněnou reklamaci. Podnikatel je povinen vydat při jejím uplatnění písemné potvrzení, ve kterém uvede datum, kdy jste reklamaci uplatnili, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace požadujete a vaše kontaktní údaje pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace. Pokud si nesplní ani tuto základní povinnost, je už tohle dostatečný důvod pro obavy.
Pokud není reklamace vyřízena včetně odstranění vady ve lhůtě 30 dnů, máte právo odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu. V této chvíli je už vhodné vyhledat právní pomoc, neprodleně odstoupit od smlouvy, a žádat své peníze zpět. V případě, že nebudete v řešení takové situace dostatečně aktivní a necháte se tzv. „ukecat“, hrozí vám, že obchodník skončí v exekuci či insolvenci a v lepším případě se vám vrátí jen malá část vašich peněz, budete bez zařízení a zůstanou vám jen oči pro pláč.
Řešíte podobný problém? Neztrácejte čas a obraťte se na nás.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek