Novela zákoníku práce byla natolik rozsáhlá, že jsme se rozhodli články i ní rozdělit do dvou částí. V prvním příspěvku jsme si pro vás připravily rozbor nové úpravy prací vykonávaných na základě dohod. Pokud jste tento článek ještě nečetli, doporučujeme si ho taktéž přečíst. V dnešním článku se podíváme na změny v oblasti práce na dálku, tzv. home office a uzavírání pracovněprávních smluv elektronicky.
Jak je to tedy s home office?
Ačkoliv zákoník práce nepracuje s pojmem home office, upravuje výkon práce na dálku. K tomuto názvosloví zákonodárce přistoupil zejména proto, aby do této kategorie spadal i takový výkon práce, který sice zaměstnanec nevykonává přímo ze svého domova, ale také ho nevykonává na pracovišti.
Předpokladem pro řádný výkon práce na dálku je písemná forma smlouvy uzavřená mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Dohoda musí obsahovat obecné náležitosti jako místo výkonu práce na dálku, způsob komunikace mezi smluvními stranami, rozsah konané práce na dálku, způsob náhrady nákladů zaměstnance nebo dobu, na kterou se dohoda uzavírá.
Náhrada nákladů práce na dálku
Zaměstnavatel je povinen hradit zaměstnanci náhradu nákladů práce na dálku, ledaže mezi sebou uzavřou dohodu, ve které si sjednají, že zaměstnanec nemá nárok na náhradu nákladů. Pokud taková dohoda nebude sjednána, je zaměstnavatel povinen hradit náklady práce na dálku zaměstnanci a to stanovenou paušální částkou. Výchozí hodnota paušální částky bude stanovena ministerstvem. Aktuálně je paušální částka stanovena na 2,80 Kč za každou započatou hodinu práce.
Písemnou dohodu o práci na dálku mohou obě strany ukončit buď vzájemnou dohodou, nebo jednostrannou výpovědí bez uvedení důvodu a to s 15denní výpovědní dobou, která běží od doručení výpovědi druhé straně.
Novinkou také je, že těhotné ženy, osoby pečující o dítě do 9 let věku nebo o osoby závislé na péči druhé osoby mohou zaměstnavatele zažádat o převedení výkonu práce na dálku. Toto ustanovení vychází z nové Evropské směrnice. Zaměstnavatel sice není bez dalšího povinen žádosti vyhovět, ale musí své stanovisko řádně a dostatečně odůvodnit.
Uzavírání smluv elektronicky
Novela zákoníku práce přináší výraznou změnu postupu při uzavírání pracovněprávních smluv. Dle nové úpravy lze uzavřít pracovní smlouvu, DPP, DPČ a dohody o ukončení pracovněprávního vztahu elektronicky. Smlouva tak bude moci být uzavřena i přes e-mail nebo WhatsApp a nebude vyžadován podpis dokumentů žádným speciálním typem podpisu. Nejedná se tak o náhradu klasického způsobu uzavírání smluv, ale o rozšíření a zjednodušení postupu při jejich sjednávání.
Zaměstnanec před takovým způsobem uzavírání musí udělit souhlas s doručováním na jeho elektronickou adresu, kterou je v takovém případě povinen sdělit zaměstnavateli. Elektronicky bude nově možné řešit veškerou další pracovněprávní dokumentaci (dohody o odpovědnosti zaměstnance, jmenování a odvolání vedoucích zaměstnanců)
Novinkou je také odstoupení od pracovní smlouvy nebo dohody elektronicky. Pokud se svým zaměstnavatelem uzavřete smlouvu elektronicky, máte právo od smlouvy odstoupit do 7 dnů od doručení, avšak pouze v případě, pokud nebylo započato s výkonem práce sjednaným ve smlouvě.
Tip na závěr:
- Pokud jste zaměstnavatel věnujte všem změnám náležitou pozornost, ať se na ně můžete dobře připravit. Je nutné správně upravit vnitřní předpisy, aby byl proces sjednávání smluv bezproblémový.
Potřebuje poradit ohledně nového zákoníku práce a jeho změn? Neváhejte nás kontaktovat.
Chcete bližší informace?
Jsme k dispozici Po - Pá (9 - 18).
Pošlete nám vaši poptávku nebo si sjednejte konzultaci online!
„Těšíme se na vás.“
Adriana Hermannová
Oblíbené kategorie magazínu: Firmy a podnikatelé | Ochrana podnikání | Náhrada škody | Pracovní právo | Přestupky a správní záležitosti | Nemovitosti | Vymáhání pohledávek